Σελίδες

Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2010

Να φύγετε, να πάτε αλλού: Τσιγγάνα παιδεία...

Από τη Λίνα Παπαδοπούλου, 
Επίκουρη καθηγήτρια Συνταγματικού Δικαίου στο Τμήμα Νομικής του ΑΠΘ

Επιτρέπεται τα γυφτάκια και τα τσιγγανόπουλα (Ρομά)
να φοιτούν στα ίδια σχολεία με τα υπόλοιπα παιδιά;
 

Η αρνητική απάντηση -«να πάνε αλλού», επειδή δημιουργούν προβλήματα, ασκούν βία, προκαλούν δολιοφθορές, ρίχνουν το επίπεδο της εκπαιδευτικής διαδικασίας- στηρίζεται σε στερεότυπα που εκκινούν από αρνητικές εμπειρίες, μεγεθύνοντάς τες, ομογενοποιώντας συμπεριφορές και ενισχύοντας τα φοβικά σύνδρομα. Σε τι είδους επιχειρήματα μπορεί όμως να στηρίξει κανείς τη θετική απάντηση;

Το νομικό οπλοστάσιο είναι πλούσιο:  
Ο αποκλεισμός ή ο διαχωρισμός των παιδιών Ρομά από τους λοιπούς μαθητές και η περιθωριοποίησή τους αντίκειται στο ελληνικό Σύνταγμα και στον ν. 3304/2005 που απαγορεύει τις διακρίσεις στην εκπαίδευση λόγω φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, καθώς και σε πλήθος διεθνών συνθηκών με υπερνομοθετική δεσμευτική ισχύ, όπως η Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και η Διεθνής Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού. 
Η Ελλάδα έχει εξάλλου ήδη καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (υπόθεση Σαμπάνη) για παραβίαση του θεμελιώδους δικαιώματος των παιδιών Ρομά σε εκπαίδευση χωρίς αρνητικές διακρίσεις.
Μπορεί κανείς βεβαίως να απαντήσει κοινωνιολογικά:  
Η πρόσβαση της νέας γενιάς Ρομά στην εκπαίδευση αποτελεί αναμφίβολα τον βασικότερο μηχανισμό άρσης του κοινωνικού αποκλεισμού που η πληθυσμιακή αυτή ομάδα υφίσταται και απαρέγκλιτη προϋπόθεση για την ισότιμη συμμετοχή τους στην οικονομική, πολιτική και κοινωνική ζωή της χώρας. Η ένταξη στην εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί επίσης τον καλύτερο τρόπο για να αποτραπούν μακροπρόθεσμα παραβατικές συμπεριφορές. Συνεπώς, η απρόσκοπτη ένταξη των τσιγγανοπαίδων στα σχολεία και η ενσωμάτωσή τους στον υπόλοιπο μαθητικό πληθυσμό, που γνωρίζει βέβαια και άλλες εθνοτικές διαφοροποιήσεις, δεν υπηρετεί μόνο το δικό τους δικαίωμα ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση, υπηρετεί παράλληλα και το συμφέρον όλης της κοινωνίας. 
Το (δημόσιο) σχολείο είναι και πρέπει να είναι μηχανισμός ενοποίησης της κοινωνίας και υπέρβασης, κατά το δυνατόν, κοινωνικών, εθνοτικών και οικονομικών διαιρέσεων.
Από άποψη εκπαιδευτικής πολιτικής, το πρόβλημα της εκπαιδευτικής υστέρησης των παιδιών Ρομά μπορεί να αντιμετωπιστεί, όπως και για όλους τους υπόλοιπους μαθητές που υπολείπονται μαθησιακά, με τη δημιουργία τάξεων υποδοχής, μεικτής εθνοτικής ή και εθνικής σύνθεσης, με παράλληλους θεσμούς συμπερίληψης στο γενικό πλαίσιο σε μαθήματα που δεν προϋποθέτουν προπαιδεία, όπως η γυμναστική ή τα καλλιτεχνικά. 

Υπάρχει, ωστόσο, και η συναισθηματική και ψυχολογική προσέγγιση:  
Ο διαχωρισμός είναι καταστροφικός για τα παιδιά Ρομά, καθώς ενισχύει όχι μόνο κοινωνικά αλλά και ψυχολογικά την περιθωριοποίηση που ήδη βιώνουν στους καταυλισμούς τους. Επιβεβαιώνει στα μάτια τους ότι είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού, ενισχύει την τυχόν επιθετικότητά τους, την αντίδρασή τους και την άρνησή τους να λειτουργήσουν ως μέλη ενός ευρύτερου κοινωνικού συνόλου και όχι μόνο της κοινότητάς τους. 
Από την άλλη πλευρά, τα υπόλοιπα παιδιά συνυπάρχοντας με άλλης εθνότητας (ή/και εθνικότητας) παιδιά, μαθαίνουν τον σεβασμό προς το διαφορετικό, τις δυσκολίες αλλά και την ομορφιά της ζωής σε μια κοινωνία πολυπολιτισμική και πολύχρωμη, όπως ολοένα και περισσότερο θα γίνεται η ευρωπαϊκή.

«Εμβόλιο» στις αλλεργίες των παιδιών τα... σκυλάκια! Dogs are 'vaccine' for allergy

Όσοι έχουν στο σπίτι τους σκύλο μπορεί να ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα των παιδιών τους ενάντια στις αλλεργίες, σε αντίθεση με όσους έχουν γάτα η οποία επιδεινώνει τη νοσογόνο κατάσταση.

Ερευνητές ανακάλυψαν πως κάποιος που 
έχει σκύλο, «απολαμβάνει» τα πλεονεκτήματα της ανοσοθεραπείας, δηλαδή του εμβολιασμού, και μειώνει δραστικά τις αλλεργίες.
Οι ερευνητές δεν γνωρίζουν ακριβώς τι προκαλεί αυτή τη διαφορά.
Στο πλαίσιο της νέας μελέτης, που συμμετείχαν 636 παιδιά, εξέτασαν τη διάφορες παράγοντες που δύναται να συνδέουν την εμφάνιση εκζέματος σε αλλεργικά παιδιά και την ύπαρξης σκύλου ή γάτας στο σπίτι.
Όπως προέκυψε, όσα αλλεργικά στους σκύλους παιδιά ζούσαν σε σπίτι όπου υπήρχε σκύλος πριν από την ηλικία του ενός έτους αντιμετώπιζαν μειωμένο κίνδυνο εκδήλωσης εκζέματος έως την ηλικία των τεσσάρων ετών.
Από την άλλη πλευρά, τα παιδιά που είχαν αλλεργία στις γάτες, διέτρεχαν 13 φορές υψηλότερο κίνδυνο εκδήλωσης εκζέματος εάν ζούσαν μαζί με γάτα πριν κλείσουν τον πρώτο χρόνο ζωής τους.
Συνυπολογίστηκε ακόμη η επίδραση διαφορετικών περιβαλλοντικών παραγόντων στη λειτουργία του αναπνευστικού των παιδιών και στην ανάπτυξη αλλεργιών.
Τα παιδιά της μελέτης θεωρήθηκε ότι αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο για αλλεργίες καθώς προέρχονταν από γονείς αλλεργικούς. 
Οι επιστήμονες εξέταζαν τα παιδιά για 17 διαφορετικές μορφές αλλεργίας σε ετήσια βάση από την ηλικία των 12 μηνών ως και τα τέσσερα έτη τους.
Όπως πάντως τόνισε η επικεφαλής της μελέτης δρ Τόλι Επστάιν τα αποτελέσματα δείχνουν ότι αυτό ισχύει μόνο για τα αλλεργικά παιδιά. Όσα παιδιά δεν εμφάνιζαν αλλεργία στις γάτες δεν αντιμετώπιζαν αυξημένο κίνδυνο εκζέματος εάν είχαν μια γάτα ως κατοικίδιο.
H έρευνα, που τιτλοφορείται Cincinnati Childhood Αllergy and Αir Ρollution Study, δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Journal of Paediatrics».

Παραμύθι: Η μέλισσα, ο σκαντζόχοιρος, η αράχνη και η χελώνα

Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια μάνα που είχε τέσσερα παιδιά. Τα μεγάλωσε με πολύ αγάπη και τρυφερότητα.
Όταν ήλθε ο καιρός τους τα καλοπάντρεψε. Πέρασαν όμως τα χρόνια και η μάνα, που είχε μείνει μόνη της, αρρώστησε και έστειλε να φωνάξουν τα παιδιά της να τα αποχαιρετήσει και να τους δώσει την ευχή της, μήπως και δεν προλάβει και φύγει έτσι από τη ζωή.


 
Όμως όλα της τα παιδιά προφασίστηκαν πως είχαν δουλειά και πως θα πήγαιναν αργότερα να δουν τη μητέρα τους.
Έτσι η μάνα πέθανε μόνη και αβοήθητη, δίχως να προλάβει να δώσει στα παιδιά της την ευχή της σε κανένα από τα σπλάχνα της.
Το πρώτο της παιδί, που την ώρα που ξεψυχούσε η μάνα του είχε πάει να τρυγήσει, έγινε μέλισσα και μια ζωή τρυγάει και τον κόπο της τον τρώμε με βούτυρο πάνω στο ψωμί μας.
Το άλλο που εκείνη την ώρα κάρφωνε κάτι καρφιά, όλα τα καρφιά φύτρωσαν στην πλάτη του και από τότε έγινε σκαντζόχοιρος.
Η κόρη της, που εκείνη την στιγμή ύφαινε στον αργαλειό της έγινε η αράχνη.

Τέλος η τέταρτη, το μικρότερο παιδί της, που ήταν εκείνη τη στιγμή σκυμμένη πάνω στη σκάφη της και έπλενε, έγινε η γνωστή σε όλους μας χελώνα και τη σκάφη της την κουβαλάει αιώνια.