Σελίδες

Πέμπτη 24 Ιουνίου 2010

Το άπιαστο όνειρο έγινε πραγματικότητα (σε ένα σχολείο στην πλ. Βάθη)

Ο αγώνας ενός δασκάλου σε «σχολείο της απελπισίας», στην πλατεία Βάθη, ώστε οι ξένοι μαθητές να ενταχθούν στην τάξη


Ένα όνειρο «άπιαστο», «τολμηρό», «μαγικό», το «όνειρό τους» έκαναν πραγματικότητα οι μαθητές της Ε΄ τάξης του 54ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, στην πλατεία Βάθη. 
Η παράσταση που έδωσαν με αφορμή το κλείσιμο της σχολικής χρονιάς, «Ονειροταξιδευτές», την οποία διαμόρφωσαν οι ίδιοι, συνεπήρε το ετερόκλητο κοινό, το οποίο παρέμεινε μέχρι αργά το βράδυ στη μικρή αίθουσα χωρίς κλιματισμό. 
Παράλληλα, η παράσταση αντανακλούσε την πραγμάτωση των κόπων του δασκάλου τους, κ. Φώτη Ψυχάρη. «Έχω δει αυτά τα παιδιά να ψηλώνουν δέκα πόντους αυτήν τη χρονιά», λέει με καμάρι στην «Κ», καθώς τον αποχαιρετούν συγκινημένα για τις καλοκαιρινές διακοπές.
«Σχολεία της απελπισίας» ονομάζουν οι εκπαιδευτικοί σχολεία, όπως αυτό με πολλούς ξένους μαθητές, που ξεκινούν χωρίς να γνωρίζουν καν την ελληνική γλώσσα. «Το τοπίο που διαμορφώνεται είναι εκρηκτικό και αν δεν ασχοληθούμε συστηματικά με την εξομάλυνση του κλίματος, θα αντιμετωπίσουμε ακραία φαινόμενα bullying», εκτιμά ο 50χρονος δάσκαλος, ο οποίος διδάσκει, ωστόσο, στο ίδιο σχολείο σχεδόν 20 χρόνια.
Το μάθημα του κ. Ψυχάρη πάει πολύ «παρακάτω» από τα βιβλία του Οργανισμού. «Έχω πεισθεί ότι ο καλύτερος τρόπος για να μάθουν τα παιδιά είναι ο βιωματικός», επισημαίνει, «πρέπει να κτίσεις μια ισότιμη σχέση μαζί τους, να τους δώσεις χώρο έκφρασης». Η διδασκαλία στηρίζεται πολύ στον διάλογο και στη σύνδεση αφηρημένων εννοιών με την καθημερινότητα. 
Η επεξεργασία κειμένων στο μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας γίνεται με όρους όπως «κυρία Προβλεψούλα» και «κουκουτσάκι», ενώ στη διάρκεια των τεστ ακούγεται χαμηλά κλασική μουσική. «Είχα διαβάσει ότι ενισχύει την απόδοση στα μαθηματικά και στις δημιουργικές ασχολίες», εξηγεί ο κ. Ψυχάρης «και διαπίστωσα ότι όντως επιδρά θετικά. Φτιάχνει έστω τη διάθεση!»
Ο 50χρονος δάσκαλος αξιοποίησε ιδιαίτερα τη λεγόμενη «ευέλικτη ζώνη» που προβλέπεται από το σχολικό πρόγραμμα, δύο σχολικές ώρες, όπου μαζί με την εθελοντική συμμετοχή δραματοθεραπεύτριας, έκαναν με τους μαθητές θεατρικό παιχνίδι και προετοίμαζαν όλοι μαζί projects, από τα οποία τελικά προήλθε και το κείμενο της παράστασης. «Αν δεν δοκιμάζεις νέα πράγματα στη σχολική καθημερινότητα, που να σε εμπνέουν, βαλτώνεις».

Nέες φιλίες
Μεγάλη είναι η εμπειρία του 50χρονου εκπαιδευτικού και στη διαδικασία ένταξης των ξένων μαθητών στην τάξη. «Ο Κάρολος προσγειώθηκε στην τάξη μας από την Πολωνία λίγο πριν από τα Χριστούγεννα», διηγείται. «Μιλούσε ελάχιστα ελληνικά, προσπάθησα να του κάνω επιπλέον μαθήματα στα διαλείμματα ή στη διάρκεια άλλων μαθημάτων. Ανά δύο μέρες, όμως, ένας από τους υπόλοιπους μαθητές “αναλάμβανε” τον Κάρολο για να του διδάξει ό,τι εκείνος ζητούσε: στο διάλειμμα μια μέρα έμαθε να μετράει μέχρι το 100 και πετούσε από τη χαρά του! Έτσι, εντάχθηκε στην τάξη, ενώ δημιουργήθηκαν νέες φιλίες» σημειώνει.

Όλοι μαζί ως ομάδα
Ο Χασάν επιβίωσε του βομβαρδισμού του Λιβάνου, έχασε, όμως, αγαπημένα πρόσωπα και βίωσε τη βία στην πιο ακραία μορφή της. «Ήταν πολύ επιθετικός όταν ήρθε στο σχολείο, από την τάξη μέχρι τις τουαλέτες δάγκωνε από τρία παιδιά, επειδή ένιωθε επαπειλούμενος», θυμάται ο δάσκαλος. 
«Μια μέρα τον βρήκα εκτός σχολικής αίθουσας και τον ρώτησα αν ήθελε να παρακολουθήσει τις προετοιμασίες για την 28η Οκτωβρίου, όπου και πάλι κάναμε θεατρικό παιχνίδι», περιγράφει ο κ. Ψυχάρης. Στην αρχή, ο Χασάν παρατηρεί σιωπηλά, την επομένη ζητάει να παίξει με τα παιδιά, τότε «του επέτρεψα, βέβαια, αλλά του έθεσα όρια». «Τελικά, ο Χασάν μάς διηγήθηκε με τα λίγα ελληνικά του την εμπειρία των βομβαρδισμών, εκείνος απελευθερώθηκε και εμείς τη συνδέσαμε με τους βομβαρδισμούς του 1940. Συμμετείχε στις δραστηριότητες χωρίς επιθέσεις και, όποτε προέκυπτε πρόβλημα με τη συμπεριφορά του, συζητούσαμε όλοι μαζί ως ομάδα».
Τι ονειρεύεται ο χαρισματικός δάσκαλος; «Να φέρουμε τη χαρά, το παιχνίδι στο σχολείο», απαντά. «Αυτά αποτελούν την προϋπόθεση για μάθηση». «Αναρωτιέμαι ποιο είναι το όραμα της παιδείας», εξομολογείται. «Είμαι πάντως σίγουρος ότι δεν είναι μόνο το Ιντερνετ και οι διαδραστικοί πίνακες».

Έντονη κριτική από 10χρονους
Η ζωή στο σχολείο αλλά και η επικαιρότητα αποτέλεσαν πυρήνα της παράστασης που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο πολιτιστικού προγράμματος του υπουργείου Παιδείας και εμπεριείχε χορό, μουσική και πλήθος συμβολισμών. Επιβεβαιώθηκε και πάλι ότι από «μικρό και τρελό» μπορείς να μάθεις την αλήθεια!
Κάποιος χωρίς όνειρα κλέβει μια βαλίτσα με τα όνειρα των ανθρώπων – έτσι ξεκινά μια εσωτερική αναζήτηση. «Η ζωή είναι φτιαγμένη από υλικά ονείρου. Τι γίνεται όταν αυτά χαθούν;» αναρωτιούνται οι μαθητές επί σκηνής, ενώ μας καταθέτουν τα προσωπικά τους όνειρα, όπως και το σχολείο των ονείρων τους. «Εκεί όπου σου διδάσκουν και να πλένεις, να ζυμώνεις, αλλά και να αγαπάς».
Έντονη η κριτική των 10χρονων στη νεοελληνική νοοτροπία. «Ξέρεις ποιος είμαι εγώ;» «Κοιτάω την πάρτη μου», λένε υποκρινόμενοι ξιπασμένους ενηλίκους με γυαλιά ηλίου. Ούτε όμως οι πολιτικοί και τα οικονομικά σκάνδαλα «γλίτωσαν» από τη σάτιρά τους. «Είναι πολλά τα δισ. για τα αεροπλάνα...» υπενθυμίζουν με νόημα. Φορώντας χάρτινα κουτιά στο κεφάλι, ο 20μελής θίασος αναπαράγει το δελτίο των 8 – από ΔΝΤ μέχρι συνεντεύξεις μοντέλων...
Όταν ο κλέφτης των ονείρων επιστρέφει τα κλοπιμαία, τα παιδιά τον συμβουλεύουν «μόνο με την καρδιά μπορείς να δεις. Μέσα σου, καλά κρυμμένα, βρίσκονται τα όνειρά σου».

Της Ιωαννας Φωτιαδη
19.6.2010

Η κρίση σπρώχνει στα ναρκωτικά…

Από alepounews
Βαρύτατες εκτιμάται ότι θα είναι οι επιπτώσεις από την οικονομική κρίση στον χώρο όπου κινείται μια ιδιαίτερη όσο και ευάλωτη κοινωνική ομάδα, εκείνη των εξαρτημένων από ναρκωτικές ουσίες.
Οι Έλληνες ειδικοί αναμένουν ότι θα ενταθούν τα προβλήματα χρήσης ουσιών, ψυχικής υγείας, παραβατικής συμπεριφοράς, κοινωνικού αποκλεισμού και εξαθλίωσης στους χρήστες ναρκωτικών και στο περιβάλλον τους με ό,τι συνέπειες έχει αυτή η κατάσταση συνολικά για τον κοινωνικό ιστό. 
Τις μελανές αυτές εκτιμήσεις έκαναν σήμερα κατά τη διάρκεια του ετήσιου απολογισμού της δράσης τους οι εκπρόσωποι του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕΘΕΑ).
Μάλιστα, σύμφωνα με τον Δρα Χαράλαμπο Πουλόπουλο, διευθυντή του ΚΕΘΕΑ, «οι πρώτες επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης είναι ήδη εμφανείς σε όσους χρήστες βρίσκονται στη φάση της κοινωνικής επανένταξης, καθώς η ενσωμάτωση στην αγορά εργασίας γίνεται ολοένα και... πιο δύσκολη, ακόμα και για αυτούς που διαθέτουν υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο και εργασιακή εμπειρία».
Παράλληλα, η οικονομική κρίση συρρικνώνει τις υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας και επιτείνει τα προβλήματα των φορέων. Αναφέρθηκε ενδεικτικά ότι ενώ η προσέλευση σε όλες τις μονάδες του ΚΕΘΕΑ παραμένει σταθερά υψηλή τα τελευταία χρόνια, οι προσλήψεις έχουν «παγώσει» από το 2006, η κρατική επιχορήγηση παραμένει στάσιμη και η γραφειοκρατία καθυστερεί τις διαδικασίες στέγασης των νέων μονάδων.
Κατά τον πρόεδρο του ΔΣ του ΚΕΘΕΑ, κ. Γεράσιμο Νοταρά, το τίμημα που θα κληθεί να καταβάλλει η πολιτεία θα είναι μεγάλο καθώς «οι όποιοι πόροι εξοικονομούνται σήμερα με τις περικοπές, αύριο θα καταβληθούν πολλαπλάσιοι, επειδή οι εξαρτημένοι θα συνεχίσουν να απασχολούν τα συστήματα δημόσιας υγείας αλλά και να απέχουν από την παραγωγική διαδικασία. Συγχρόνως βέβαια στερείται από χιλιάδες νέους ανθρώπους και τις οικογένειές τους η δυνατότητα διεξόδου από το πρόβλημα».

 
Το προφίλ του χρήστη ναρκωτικών
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσαν από 2.900 χρήστες που προσήλθαν το έτος 2009 στα Συμβουλευτικά Κέντρα του ΚΕΘΕΑ, ο μέσος χρήστης είναι γένους αρσενικού που συμπληρώνει την τρίτη δεκαετία της ζωής του.
Οι περισσότεροι μένουν με την οικογένειά τους, είναι άνεργοι και έχουν διακόψει το σχολείο στην ηλικία των 15 χρόνων. Η πρώτη επαφή με τις παράνομες ουσίες γίνεται περίπου στα 16 έτη με την κάνναβη. Τρία χρόνια αργότερα ξεκινούν τη χρήση της κύριας ουσίας κατάχρησης, που για τους περισσότερους είναι η ηρωίνη.
Οι επτά στους 10 έχουν κάνει ενέσιμη χρήση στο παρελθόν, ενώ από αυτούς περισσότεροι από τους μισούς έχουν κάνει κοινή χρήση σύριγγας. Σημαντικό ποσοστό εξαρτημένων δεν έχουν προβεί σε έλεγχο της υγείας τους για μολυσματικές ασθένειες.
Αρκετά συχνά στο οικογενειακό περιβάλλον του εξαρτημένου υπάρχει ιστορικό χρήσης και κατάχρησης ψυχοτρόπων ουσιών.
Ένας στους 3 αναφέρει κάποιο πρόβλημα σωματικής υγείας και ένας στους 10 αναφέρει ιστορικό προβλημάτων ψυχικής υγείας. Ιδιαίτερα για την Ηπατίτιδα C, το 30,9% την αναφέρει ως διαγνωσμένο πρόβλημα υγείας. Η χρήση συνδέεται με την παραβατικότητα και κατά συνέπεια με την εμπλοκή με το ποινικό σύστημα. Οι 7 στους 10 έχουν συλληφθεί τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους, ενώ οι 4 στους 10 έχουν τουλάχιστον μια καταδίκη.
Ο απολογισμός του ΚΕΘΕΑ για το έτος 2009
- 3.182 έφηβοι και ενήλικες χρήστες ουσιών απευθύνθηκαν στα 23 Συμβουλευτικά Κέντρα του ΚΕΘΕΑ σε όλη την Ελλάδα.
- 1.085 άτομα έλαβαν υπηρεσίες ψυχικής απεξάρτησης στις Θεραπευτικές του Κοινότητες.
- 515 άτομα συμμετείχαν στα Κέντρα Κοινωνικής Επανένταξης, ολοκληρώνοντας τη θεραπευτική τους πορεία με την ενσωμάτωσή τους στην κοινωνία.
- 6.000 γονείς και άλλα άτομα του στενού περιβάλλοντος των χρηστών συμμετείχαν στα προγράμματα των Κέντρων Οικογενειακής Υποστήριξης του ΚΕΘΕΑ.
- 1.864 άτομα συμμετείχαν στα προγράμματα Συμβουλευτικής Υποστήριξης Κρατουμένων και 200 άτομα στα προγράμματα θεραπείας απεξάρτησης και επανένταξης για φυλακισμένους και αποφυλακισμένους.
- 2.000 χρήστες προσέγγισαν στην Αττική οι μονάδες άμεσης πρόσβασης του ΚΕΘΕΑ

Μίνι οπλοστάσιο στην τσάντα πεντάχρονου στο Ζεφύρι

Οι τσιγγάνοι

Για το, επιεικώς, απαράδεκτο περιστατικό που θα διαβάσετε, ασφαλώς η ευθύνη δεν επιρρίπτεται στο σύνολο της ομάδας των τσιγγάνων.


Ένα πιστόλι και δεκάδες φυσίγγια κουβαλούσε στη σχολική του τσάντα ένα πεντάχρονο αγόρι στο Ζεφύρι.
Το μίνι οπλοστάσιο εντόπισε η διευθύντρια του παιδικού σταθμού. Συγκεκριμένα, βρέθηκε ένα πιστόλι κρότου με άδειο γεμιστήρα, τρία φυσίγγια κυνηγετικού όπλου και 100 φυσίγγια πυροβόλου όπλου κρότου των 9 χιλιοστών.

Ο πατέρας του πεντάχρονου συνελήφθη, ενώ εξετάζεται η εμπλοκή του στον τραυματισμό οκτάχρονου κοριτσιού στο κεφάλι από πυροβολισμό, που συνέβη στην περιοχή την περασμένη Παρασκευή.
Η διευθύντρια του 2ου παιδικού σταθμού στο Ζεφύρι διαπίστωσε ότι ο πεντάχρονος σήκωνε με δυσκολία την τσάντα του και την άνοιξε για να εξετάσει το περιεχόμενό της. Έκπληκτη διαπίστωσε το περιεχόμενό της και ειδοποίησε την αστυνομία.

Οι αστυνομικοί συνέλαβαν τον 26χρονο πατέρα, ο οποίος πήγε στον παιδικό σταθμό για να παραλάβει το γιο του, ενώ κατασχέθηκε το περιεχόμενο της τσάντας.
Σχετικά ενημερώθηκε ο εισαγγελέας, ο οποίος άφησε ελεύθερο τον πεντάχρονο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο μικρός είπε στους αστυνομικούς ότι ο πατέρας του είδε τις έρευνες που γίνονταν τις προηγούμενες ημέρες στην περιοχή, σε σχέση με τον τραυματισμό του οκτάχρονου κοριτσιού, και φοβήθηκε μήπως το όπλο και τα φυσίγγια εντοπιστούν στην κατοχή του. Για το λόγο αυτό, τα έκρυψε στη σχολική τσάντα του γιου του.
Ακόμη, το παιδί φέρεται να είπε ότι με ένα άλλο πιστόλι, το οποίο ο πατέρας του έκρυψε στην αυλή του σπιτιού τους, πυροβολούσε πριν από λίγες ημέρες στον αέρα και πως μία σφαίρα χτύπησε ένα κοριτσάκι που μένει σε κοντινό σπίτι στο κεφάλι.

Ωστόσο, η αστυνομία εξετάζει εάν τα λεγόμενα του μικρού ευσταθούν, καθώς δε βρέθηκε άλλο όπλο κατά τις έρευνες στην αυλή του σπιτιού.
Οι αστυνομικοί, που ερεύνησαν το σπίτι του πεντάχρονου, βρήκαν ένα αεροβόλο πιστόλι, έξι αμπούλες πεπιεσμένου αέρα, δύο κουτιά με μεταλλικά σφαιρίδια, το ένα εκ των οποίων περιείχε 600 σφαιρίδια και ένα ξύλινο γκλομπ.
Το περιστατικό με τον τραυματισμό του οκτάχρονου κοριτσιού στο Ζεφύρι είχε σημειωθεί την περασμένη Παρασκευή.
Στο πλαίσιο των ερευνών στην ευρύτερη περιοχή έχουν εξεταστεί 22 άτομα, ενώ έχουν διενεργηθεί 13 έλεγχοι σε οχήματα και εννέα κατ' οίκον έρευνες.