Σελίδες

Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 2010

Πέντε συμβουλές για εναλλακτική ανάγνωση

Τυπώστε την αφίσα, αν θέλετε,
και βάλτε τη στο γραφείο των παιδιών, 
για να βοηθηθούν στο διάβασμά τους  :) 
Το Βήμα

Άριστοι μαθητές με έξυπνη μελέτη

Σύμφωνα με αμερικανούς ερευνητές, το αποδοτικό διάβασμα επιτυγχάνεται με την ανατροπή καθιερωμένων συνηθειών
«Όσο μεγαλύτερη είναι η πρόκληση για να αποθηκευτεί μια πληροφορία τόσο πιο δύσκολα σβήνεται από τη μνήμη αυτή η πληροφορία αργότερα».
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ - Κάθε Σεπτέμβριο εκατομμύρια γονείς πασχίζουν να βρουν τον καλύτερο τρόπο για να ξαναβάλουν τα παιδιά σε πρόγραμμα και ρυθμούς σχολείου μετά την ανεμελιά των διακοπών. 
Οι συμβουλές είναι γνωστές: 
Δημιουργήστε έναν ήσυχο χώρο όπου θα μπορούν να μελετούν. Βάλτε πρόγραμμα για το διάβασμα στο σπίτι. 
Βάλτε τους στόχους. 
Βάλτε τους όρια.
Αλλά, αντίθετα από ό,τι πιστεύαμε ως σήμερα, για να εντυπωθεί καλύτερα η γνώση απαιτείται ένας βαθμός «επιθυμητής δυσκολίας» στη διάρκεια της μελέτης. Όπως λένε ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Λος Αντζελες (UCLΑ),  

«όσο μεγαλύτερη είναι η πρόκληση για να αποθηκευτεί μια πληροφορία τόσο πιο δύσκολα σβήνεται από τη μνήμη αυτή η πληροφορία αργότερα».

Οι αμερικανοί ψυχολόγοι κατέληξαν σε ορισμένες «καλές συνήθειες» που αν καλλιεργήσουμε μικροί και μεγάλοι θα εξασφαλίσουμε το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα. Με δυο λόγια, θα πετύχουμε την έξυπνη μελέτη.
Η πρώτη είναι να εναλλάσσουμε συχνά τον χώρο στον οποίο διαβάζουμε. Η ιδέα μπορεί να ακούγεται ανορθόδοξη, έχει όμως αποδειχθεί ότι η αλλαγή του χώρου όχι μόνο δεν αποσυντονίζει τον εγκέφαλο αλλά αυξάνει τις πληροφορίες που συγκρατούμε μελετώντας.
Φαίνεται λοιπόν ότι η συμβουλή που δίνουμε στους μαθητές να βρουν έναν συγκεκριμένο χώρο στο σπίτι ή μια ήσυχη γωνιά σε κάποια βιβλιοθήκη δεν βοηθάει το διάβασμά τους. Οι έρευνες δείχνουν ότι ο εγκέφαλος συνδέει, συχνά υποσυνείδητα, αυτό που μελετάμε με τα ερεθίσματα που δεχόμαστε από το περιβάλλον και το αποθηκεύει καλύτερα στη μνήμη.  

«Πιστεύουμε ότι όσο περισσότερο ποικίλλει το εξωτερικό περιβάλλον τόσο εμπλουτίζεται η πληροφορία αναγκάζοντας τον εγκέφαλο να κάνει περισσότερουςσυσχετισμούς... Ξεχνάμε πιο δύσκολα όσα έχουμε μάθει με αυτόν τον τρόπο» λέει ο Ρόμπερτ Μπιορκ, καθηγητής Ψυχολογίας στο UCLΑ. 
Κάτι ανάλογο ισχύει όταν εναλλάσσουμε τον τύπο του γνωστικού αντικειμένου που μελετάμε σε μια ημέρα. Αν, π.χ., ασχοληθεί κανείς με το λεξιλόγιο, την ανάγνωση κειμένου και ορισμένους γραμματικούς κανόνες μιας ξένης γλώσσας το ίδιο απόγευμα, οι γνώσεις αυτές θα εντυπωθούν καλύτερα στον εγκέφαλο από ό,τι αν μελετούσε μόνο λεξιλόγιο στη διάρκεια του απογεύματος.
«Τα αποτελέσματα αυτής της
μεθόδου είναι εντυπωσιακά. O εγκέφαλος εκπαιδεύεται στο να αναγνωρίζει τη στρατηγική που απαιτείται κάθε φορά για την επίλυση ενός προβλήματος ή τη χρήση μιας πληροφορίας» λέει ο δρ Μπιορκ. 
Αν και οι ερευνητές δεν αρνούνται ότι η εντατική και εξαντλητική μελέτη ενός και μόνο γνωστικού αντικειμένου σε μικρό χρονικό διάστημα μπορεί να εξασφαλίσει καλύτερη βαθμολογία σε κάποιο διαγώνισμα, παρομοιάζουν τη διαδικασία της μάθησης με το πακετάρισμα μιας βαλίτσας. 
  • Όταν γίνεται χωρίς βιασύνη, τακτικά και σταδιακά, η βαλίτσα θα κρατήσει για περισσότερο καιρό το περιεχόμενό της χωρίς να διαλυθεί.
  • Όταν ο εγκέφαλος επανέρχεται σε γνώσεις που απέκτησε στο παρελθόν, αναγκάζεται να μάθει από την αρχή κάποια από τα στοιχεία που είχε απορροφήσει προτού προσθέσει νέες πληροφορίες σε μια πρακτική που εμπεδώνει τη γνώση.
  • Όσο για τα διαγωνίσματα, παρά τα αρνητικά συναισθήματα που συχνά τα συνοδεύουν, φαίνεται ότι κάνουν θαύματα: όταν αναγκάζεται κανείς να ανασύρει μια πληροφορία από τη μνήμη του, αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο αποθηκεύεται και κάνει την πρόσβαση σε αυτήν πιο εύκολη στο μέλλον.
tovima

Χώρο στο Διαδίκτυο για τον «μικρό αναγνώστη»

Έναν δικτυακό τόπο για παιδιά και εφήβους κατασκευάζει το ΕΚΕΒΙ. Η ιστοσελίδα μικρός αναγνώστης έχει ως στόχο να ενημερώσει παιδιά και γονείς γύρω από το διάβασμα και το βιβλίο.
Η ιστοσελίδα απευθύνεται σε παιδιά έξι έως 12 ετών.
Σκοπός του ΕΚΕΒΙ είναι να ξυπνήσει τη διάθεση των παιδιών για διάβασμα και να διαλύσει την παγιωμένη αντίληψη που επικρατεί σε γονείς και παιδιά ότι το βιβλίο είναι μόνον διδακτικό εργαλείο και συνεπώς ένα είδος εξαναγκασμού. Επίσης, να δείξει ότι το διάβασμα εκτός σχολείου και εργασίας είναι καταρχήν ψυχαγωγία και διασκέδαση.

Οι επιδιώξεις του Μικρού Αναγνώστη είναι:

  • να ενημερώσει τα παιδιά, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, για όλα όσα συμβαίνουν για και γύρω από το βιβλίο.
  •  να συστήσει τους δημιουργούς των βιβλίων σε παιδιά και νέους ώστε να εξοικειωθούν με τα πρόσωπα πίσω από τα βιβλία και να γοητευθούν από τη δημιουργική διαδικασία.
  • να δημιουργήσει ένα πλέγμα παιχνιδιών και διασκεδαστικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται με το βιβλίο και εξοικειώνουν το παιδί με τίτλους, δημιουργούς και ιστορίες δίνοντας έτσι ερεθίσματα για ανάγνωση.
  • να ζυμώσει τη δημιουργικότητα και τη φαντασία των παιδιών μέσα από διαγωνισμούς γραφής, εικονογράφησης και συγγραφικά παιχνίδια.
Η ιστοσελίδα απευθύνεται σε παιδιά έξι έως 12 ετών.
tovima

Πολωνία: Πάνω από 100 συλλήψεις για κατοχή και διακίνηση υλικού παιδικής πορνογραφίας Poland: arrests for child pornography

Η πολωνική αστυνομία ανακοίνωσε σήμερα τη σύλληψη συνολικά 102 ατόμων σε διαφορετικές περιοχές της χώρας, με την κατηγορία της κατοχής και διακίνησης στο διαδίκτυο υλικού παιδικής πορνογραφίας.

94 held for child porn in Poland

«Οι αστυνομικοί ερεύνησαν την Τρίτη και την Τετάρτη 114 διαμερίσματα, έδρες εταιρειών και ίντερνετ καφέ. Κατασχέθηκαν 133 υπολογιστές και σκληροί δίσκοι, καθώς και 3.500 CD/DVD», δήλωσε ο εκπρόσωπος της πολωνικής αστυνομίας.
Παρόμοιες επιχειρήσεις που είχαν πραγματοποιηθεί στην Πολωνία τον περασμένο Απρίλιο και Ιούλιο είχαν οδηγήσει συνολικά στη σύλληψη 111 προσώπων.

tovima.gr