Σελίδες

Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2009

Το μήνυμα της μέρας: Αληθινή Αγάπη

"Κάθισα να ακούσω τα παιδιά, 
τα αποδέχτηκα έτσι ακριβώς όπως είναι. 
Όταν κάποιος είναι τόσο απελπισμένος, 
όπως αυτά, τι να του πεις; 
Ότι ο Χριστός σώζει; 
Τα ακούει βερεσέ."

Στ' Απεράθου, τα παιδιά γράφουν για τον πόλεμο

"Στον πόλεμο οι άνθρωποι δεν μπορούν να κοιμηθούν γιατί φοβούνται ότι δεν θα ξυπνήσουν ποτέ" γράφει στην έκθεσή του ένας μαθητής τ' Απεράθου, ενώ συμμαθητής του τονίζει "όταν υπάρχει πόλεμος, σβήνει το φως, πεθαίνει κάθε όμορφο συναίσθημα και παύει να υπάρχει ελπίδα".

Μια-δυο φράσεις ήταν αρκετές προκειμένου οι μαθητές της Γ' Γυμνασίου και της Γ' Λυκείου  τ' Απεράθου ν' αποτυπώσουν σε όλο της το μεγαλείο τη φρίκη του πολέμου και τις συνέπειές του στην ανθρωπότητα. 
Την αφορμή τους την έδωσε ο διαγωνισμός έκθεσης που οργάνωσε με αυτό το θέμα ο Απεραθίτικος Σύλλογος Νάξου. 
Το Σάββατο στις 8 το βράδυ, στο Πολιτιστικό Κέντρο τ' Απεράθου, θα γίνει η βράβευση των εκθέσεων σε μια εκδήλωση με ποίηση και μουσικές και ομιλίες και όμορφα δώρα για τους μαθητές. Οι δύο καλύτερες εκθέσεις, μία από κάθε τάξη, που θα βραβευτούν θα διαβαστούν στο κοινό, ενώ οι δημιουργοί τους μαθητές θα πάρουν ως έπαθλο έναν φορητό υπολογιστή έκαστος.
Σε όλους όμως τους διαγωνιζόμενους θα απονεμηθούν έπαινοι και θα δωρηθούν λογοτεχνικά βιβλία. 
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα γίνουν επίσης απαγγελίες των ποιημάτων "Ειρήνη" του Γιάννη Ρίτσου και "Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος" του Τάσου Λειβαδίτη, ενώ θα μιλήσει ο Στρατηγός ε.α. και αντιστασιακός Μιχάλης Βαρδάνης. Τη μουσική νότα στη βραδιά θα προσθέσουν ο "Καλυμιός" κατά κόσμον Γιώργος Πρωτονοτάριος με το βιολί του και τα παιδιά της χορωδίας του Συλλόγου με σκοπούς της απελευθέρωσης, το δημοφιλές "Χραμάκι Απεραθίτικο", σκοπούς των κληρωτών και κοτσάκια της Κατοχής.
"Επιδίωξή μας είναι να συμβάλλουμε στη διεύρυνση των συνειδήσεων των παιδιών μας, στην ανάπτυξη της συλλογικής τους ευθύνης, ώστε να προβληματίζονται για οικουμενικές αξίες ως ενεργοί πολίτες, της ιδιαίτερης αλλά και της ευρύτερης πατρίδας μας" λέει χαρακτηριστικά ο Μανόλης Χατζηπέτρος, ειδικός γραμματέας του Απεραθίτικου Συλλόγου Νάξου. 
Θεσμός πλέον ο διαγωνισμός οργανώνεται για δεύτερη χρονιά φέτος και πλαισιώνεται από επιτροπή που αποτελείται από φιλόλογο, πανεπιστημιακό και σύμβουλο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Έτσι οι μαθητές που φέτος αποτύπωσαν τις σκέψεις και τις ανησυχίες τους για τον πόλεμο, πέρσι είχαν πράξει το ίδιο για τη μετανάστευση. Το θέμα για τον επόμενο διαγωνισμό ακόμα δεν έχει επιλεγεί.
Όμως εκεί στ' Απεράθου, ξέρουν τον τρόπο να σκαλίζουν μεγάλα ζητήματα και να κρατούν σε εγρήγορση τις ευαισθησίες τους και κυρίως τις ευαισθησίες και τις ανησυχίες των παιδιών τους.
Π.Κρ.

Δεν του αρέσει το σχολείο; Υπάρχουν τρόποι να το πείσετε

Το 5% αγοριών και κοριτσιών έχουν έντονη άρνηση να πάνε στο σχολείο, ενώ περίπου 45% δυσκολεύονται τις πρώτες ημέρες. 
Οι «δύσκολες» ηλικίες είναι 5, 6, 10 και 11 ετών. 
Οι δυσκολίες των παιδιών τις πρώτες ημέρες του σχολείου προκαλούν άγχος και στενοχώρια εξίσου σε παιδιά και γονείς! Τα παιδιά έχουν το άγχος του αγνώστου, ενώ οι γονείς στενοχωριούνται γιατί κυρίως ενδιαφέρονται να προστατεύουν τα παιδιά τους και να τα κάνουν να αισθάνονται καλά.
Οι λόγοι που συνήθως δεν θέλει το παιδί να πάει σχολείο είναι διότι φοβάται το «άγνωστο», μόλις γύρισε από διακοπές και η μετάβαση είναι δύσκολη, είχε δυσκολευτεί την προηγούμενη χρονιά στον σταθμό ή στο νηπιαγωγείο, ζηλεύει το μικρότερο αδελφάκι που θα μείνει σπίτι, υπάρχουν στρεσογόνοι παράγοντες στην οικογένεια και δεν έχει φίλους.
.
Δοκιμάστε να... 
*  Μη δείξετε στο παιδί ότι ανησυχείτε. Ακούσετε προσεκτικά τι έχει να σας πει.
* Αντιληφθείτε τι είναι κατά βάθος αυτό που του προκαλεί άγχος.
* Μην το κοροϊδέψετε και μην πείτε, «δεν είναι τίποτα».
* Πείτε ότι καταλαβαίνετε πώς νιώθει, θυμηθείτε σχετικό παράδειγμα από τα παιδικά σας χρόνια (με τη λύση του!).
* Καταπολεμήσετε τον φόβο του αγνώστου δίνοντας στο παιδί μια ρεαλιστική εικόνα των πραγμάτων.
* Τονίσετε ότι στο σχολείο θα γνωρίσει φίλους, θα μάθει καινούργια πράγματα.
* Για τα πιο μικρά παιδιά, τονίστε ότι στο σπίτι τα πράγματα θα είναι βαρετά, σε αντίθεση με τις χαρές του σχολείου.
* Δείξετε συνέπεια σε ό,τι πείτε. Αν πείτε, «θα περάσουμε από το σχολείο και θα πούμε μια καλημέρα», αυτό πρέπει να κάνετε, όχι να ξεγελάσετε το παιδί να μείνει.
* Μην παρατείνετε τον αποχωρισμό: «Φιλί- θα σε πάρω το μεσημέρι- αντίο», φύγατε!
 .
Λίζα Βάρβογλη, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, εντεταλμένη διδασκαλίας 
στο Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου

Δημοσίευση: 13-9-2008