Σελίδες

Τρίτη 11 Ιανουαρίου 2011

10χρονος Σλοβένος με δυσλεξία γράφει βιβλίο για τους συμμαθητές του!

Ένας 10χρονος Σλοβένος με δυσλεξία συνέγραψε ένα βιβλίο που απευθύνεται στους συμμαθητές του με την ειδική μαθησιακή δυσκολία, που ονομάζεται δυσλεξία. Ο  Χένρικ Ρίκο Ζούπαν με τη σημαντική βοήθεια της μητέρας του, καθώς και του φίλου Γιάντραν Χόχνιετς, που ανέλαβε την εικονογράφηση του βιβλίου, δημιούργησε το ειδικά προσαρμοσμένο στις αναγνωστικές απαιτήσεις των μαθητών με δυσλεξία βιβλίο με τίτλο: «Πως σχηματίστηκε η λίμνη Μπλέντ».

Το διαφορετικό αυτού του βιβλίου είναι το γεγονός ότι τόσο η σελιδοποίηση, όσο και ο σχεδιασμός έγιναν με σκοπό την εύκολη ανάγνωση και κατανόηση των γραμμάτων από τα παιδιά με δυσλεξία. Η μητέρα του Ζούπαν, Μίρα ανέφερε χαρακτηριστικά ότι τα άτομα με δυσλεξία έχουν δυσκολία να διαβάζουν μαύρα γράμματα σε άσπρο φόντο και σε γυαλιστερό χαρτί. Η κ. Ζούπαν βοήθησε το γιο της στην προσπάθειά του να βρει ποιος συνδυασμός χρωμάτων βελτιώνει την ικανότητά του στην ανάγνωση. Συγκεκριμένα, η φιλοσοφία του βιβλίου είναι ότι η επαρκής προετοιμασία και η περιποιημένη εμφάνιση των κειμένων βοηθάει στην μείωση των προβλημάτων κατά την αντίληψη των γραμμάτων, συλλαβών και γενικών των μηνυμάτων.  Έτσι λοιπόν χρησιμοποίησαν πράσινα γράμματα σε κόκκινο και πορτοκαλί χρώμα (με τα γράμματα d και b, τα οποία συγχέονται περισσότερο στους δυσλεκτικούς,  έντονα τονισμένα ), την διακριτική αντίθεση μεταξύ των χαρακτήρων και του φόντου (π.χ το η λίμνη δεν λάμπει και η αντίθεση δεν είναι αρκετά έντονη στο μάτι) και  τα μεγάλα διαστήματα μεταξύ των γραμμών.

Ο 10χρόνος μαζί με τη μητέρα του συναντήθηκε με τον Υπουργό Παιδείας της Σλοβενίας κ. Luksic, ο οποίος τον συνεχάρη για την «πραγματικά καταπληκτική ιστορία του βιβλίου του και τις υπέροχες εικόνες». Ο μικρός δήλωσε ότι: «Χαίρομαι που τα παιδιά με παρόμοια προβλήματα, μπορούν επιτέλους να διαβάσουν ένα βιβλίο προσαρμοσμένο στις ανάγκες τους».

( πηγές: http://www.emka.si/kako-je-nastalo-blejsko-jezero/PR/124857 και http://zurnal.org/slovenija/10-letnik-s-knjigo-za-dislektike-197214/clanek και http://www.newscode.gr/kosmos/story/biblio-gia-paidia-me-dyslexia-egrapse-ena-10chrono-dyslektiko-agori)

Πρέπει να σημειώσουμε ότι και στη Σλοβενία σχετικά με τη δυσλεξία εντοπίζετε το μεγαλύτερο πρόβλημα στη 2βάθμια εκπαίδευση και ειδικά στα επαγγελματικά και τεχνικά σχολεία, καθώς και στην έλλειψη ειδικευμένων ατόμων με επαρκή γνώση και συνειδητοποίηση του φαινομένου. Το μόνο που μπορούμε να ελπίζουμε είναι να μην είναι πολύ μακριά  ο καιρός της επίγνωσης όλων των χωρών σχετικά με τη δυσλεξία…  

Με Ειδική Ματιά ...

Πρωταθλητές στο εξωσχολικό διάβασμα οι Έλληνες μαθητές

10/01/2011 - 14:27
Αν και όχι ιδιαίτερα επιμελείς στη μελέτη, όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα του ΟΟΣΑ, οι έλληνες μαθητές αναδεικνύονται πρωταθλητές στο εξωσχολικό διάβασμα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα του προγράμματος PISA του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.
    Οι 15χρονοι Έλληνες δηλώνουν ότι διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση σε ποσοστό 82,5%, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση ανάμεσα στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ, αφήνοντας στη δεύτερη θέση τους συμμαθητές τους από την Τουρκία. 
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σχέση με το 2000, το ποσοστό των Ελλήνων μαθητών που διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση, παρουσίασε στατιστικά σημαντική αύξηση 4,5 μονάδων, όταν ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ εμφανίζει πτώση πέντε μονάδων, για το ίδιο διάστημα. Συγκεκριμένα, ο μέσος όρος των μαθητών στις χώρες του ΟΟΣΑ που διαβάζουν για προσωπική τους ευχαρίστηση μειώθηκε σε 63,8% το 2009, από 68,8% το 2000.
    Ανάμεσα στα δύο φύλα, τα κορίτσια εμφανίζονται να έχουν καλύτερη σχέση με το εξωσχολικό διάβασμα σε σχέση με τα αγόρια, με μια διαφορά 12 μονάδων. Τα κορίτσια στην Ελλάδα διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση σε ποσοστό 86,4% έναντι ποσοστού 74,4% των αγοριών. Σε άλλες χώρες η διαφορά είναι συντριπτικά μεγαλύτερη υπέρ των κοριτσιών: Στην Αυστρία, για παράδειγμα, τα κορίτσια διαβάζουν για τη δική τους ευχαρίστηση σε ποσοστό 60,9% έναντι 38,5% των αγοριών, ενώ στη Φινλανδία διαβάζουν 4 στα πέντε κορίτσια και μόλις ένα στα δύο αγόρια.
    «Οπωσδήποτε, είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι σε ποσοστό πάνω από το 80% οι δεκαπεντάχρονοι μαθητές και μαθήτριες της χώρας μας δηλώνουν ότι "διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση"» σχολιάζει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Παύλος Χαραμής, εκπαιδευτικός, πρόεδρος του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ. Επισημαίνει ωστόσο ότι αυτό το δεδομένο δημιουργεί άλλα ερωτήματα σχετικά με το τι και πόσο διαβάζουν οι νέοι.
    Πράγματι, όπως και στις υπόλοιπες χώρες μέλη του ΟΟΣΑ, τον περισσότερο χρόνο των 15χρονων μαθητών στο εξωσχολικό διάβασμα απορροφούν τα περιοδικά (60,5%) και ακολουθούν οι εφημερίδες (42,8%), τα κόμικς (24,7%), τα λογοτεχνικά βιβλία (21,5%) και τα δοκίμια (7,2%). Αυτή η τελευταία κατηγορία φαίνεται να είναι και ο μεγάλος χαμένος της ιστορίας, αφού το ποσοστό των Ελλήνων μαθητών που δηλώνουν ότι διαβάζουν δοκίμια μειώθηκε σε 7,2% το 2009 από 26,4% το 2000.
    Εξάλλου, παρά την "πρωτιά" ανάμεσα στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ, οι Ελληνες μαθητές φαίνεται να υστερούν στην ποιότητα του αναγνωστικού αντικειμένου, αφού το ποσοστό των 15χρονων μαθητών στην Ελλάδα που διαβάζουν λογοτεχνία (μυθιστορήματα, νουβέλες και διηγήματα) έχει μειωθεί κατά δύο μονάδες σε σχέση το 2000, ενώ υπολείπεται κατά εννέα μονάδες του μέσου όρου των χωρών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης. Γενικότερα, οι Ελληνες μαθητές "σκίζουν" στην ανάγνωση περιοδικών και κόμικς, ενώ βρίσκονται κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ σε λογοτεχνία, δοκίμια και εφημερίδες.

Πηγή: ΑΠΕ