Σελίδες

Κυριακή 20 Ιουνίου 2010

Το μουσείο κέρινων ομοιωμάτων Π. Βρέλλη στα Ιωάννινα

Ο (Αρχι)μάστορας, ενδυματολόγος, συλλέκτης και αρχιτέκτονας Παύλος Βρέλλης


Έργο ζωής ενός και μόνο ανθρώπου, του καλλιτέχνη- εικαστικού Παύλου Βρέλλη, αποτελεί το Μουσείο Ελληνικής Ιστορίας στο Μπιζάνι Ιωαννίνων, όπου ο επισκέπτης έρχεται σε επαφή με την ιστορία, μέσα από κέρινα ομοιώματα, ξακουστών, αλλά και αφανών ηρώων, που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην Ελλάδα, από την προεπαναστατική περίοδο έως και τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Το μουσείο, που φέρει το όνομα του Παύλου Βρέλλη, μετρά ήδη 15 χρόνια ζωής: άνοιξε τις πόρτες του για το κοινό στις 31 Ιουλίου 1995 κι έκτοτε, το επισκέπτονται, σε ετήσια βάση, περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι, Έλληνες στην πλειοψηφία τους. Ο καλλιτέχνης είχε πρωτοπαρουσιάσει τα κέρινα ομοιώματά του ήδη από το 1975, στο χωριό Μουζακαίοι.Έχοντας αποσυρθεί από τη μέση εκπαίδευση, με το βαθμό του γυμνασιάρχη, αγόρασε μια πετρώδη έκταση γης, 17 στρέμματα, τον Φλεβάρη του 1983, κοντά στο χωριό Μπιζάνι (απέχει 12 χλμ. από τα Γιάννενα και βρίσκεται πολύ κοντά στα ιστορικά πεδία μαχών, που σημάδεψαν τις μάχες των Βαλκανικών Πολέμων του 1912-'13). Για τα επόμενα 12 χρόνια, δούλεψε πάρα πολύ σκληρά, δεδομένου ότι άρχισε όλο το εγχείρημά του, σε ηλικία 60 χρονών. Ευτύχησε να έχει την αμέριστη βοήθεια πρώην μαθητών και πιστών του φίλων και την υποστήριξη ατόμων, οι οποίοι γνώριζαν τη δουλειά του και πίστευαν στην καλλιτεχνική του φλέβα.

(Αρχι)μάστορας, ενδυματολόγος, συλλέκτης


Δούλεψε ασταμάτητα ως εργάτης, (Αρχι)μάστορας, ενδυματολόγος, συλλέκτης κι αρχιτέκτονας, προκειμένου να δώσει μορφή και ζωή, τόσο στον περιβάλλοντα χώρο όσο και στο εσωτερικό του κτιρίου που "φιλοξενεί" τα κέρινα ομοιώματά του. Κύριος σκοπός του ήταν να μπορέσει να κερδίσει τον επισκέπτη μ' έναν ενδιαφέροντα τρόπο, ώστε να τον κάνει, σταδιακά, να αισθανθεί ο ίδιος υποκείμενο της Ιστορίας και μέσα από τη διαδικασία του "να ανακαλύπτει και να αποκαλύπτει" τα θέματα, να αποκτήσει μια πρωτόφαντη εμπειρία, διευρύνοντας τα όσα γνώριζε σχετικά με πρόσωπα και γεγονότα. Η Ελληνική Ιστορία ήταν η μόνη πηγή απ' την οποία άντλησε τα θέματά του. Με ιδιαίτερη φροντίδα χάραξε δρόμους, διαμόρφωσε πλατείες, έφτιαξε, με τα χέρια του καλντερίμια και βραχόκηπους, μετασχημάτισε το φυσικό περιβάλλον γύρω από το μουσείο και φύτεψε αμέτρητα δέντρα και φυτά. Στο κτιριακό συγκρότημα, που περιλαμβάνει το Μουσείο, τη βιβλιοθήκη, το γραφείο και το χώρο εργασίας του, έδωσε μορφή Αστικής Φρουριακής Αρχιτεκτονικής, που συναντάται μόνο στην ενδοχώρα της Ηπείρου κατά τον 18ο αιώνα.Πάντα, σεβόμενος "τα μορφολογικά και ρυθμολογικά στοιχεία που η ίδια η παράδοση τού έχει υπαγορεύσει".

Με απλά υλικά...

Ο εσωτερικός χώρος του Μουσείου διαμορφώθηκε έπειτα από την κατάτμησή του, σύμφωνα με παράλληλα, συνάλληλα, διάλληλα επίπεδα. Οι κατατμήσεις αυτές οριοθετούν, ταυτόχρονα, τους χώρους-θέματα, που παρουσιάζονται (όχι πάντοτε με αυστηρή χρονολογική σειρά). Οι καλλιτεχνικοί μετασχηματισμοί του εσωτερικού χώρου έγιναν με δική του, προσωπική, εργασία. Αρχικά, δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένα απλό ντουβάρι με υποτυπώδεις τοίχους και ανοίγματα. Πάντα, με απλά υλικά (όπως, τζίβα, λινάτσα, τσιμέντο, γύψο, νευρομετάλ), άνοιξε ουρανούς, χάρισε πτυχώσεις σε βράχια, απέδωσε υγρούς-μουχλιασμένους τοίχους, οδήγησε τα σοκάκια του στο να παραπέμπουν σε γεγονότα ξεχασμένα από πολλούς… Κάποια από τα αντικείμενα που εκτίθενται, αποτέλεσαν την προσωπική του συλλογή από παλαιοπωλεία και παλιατζίδικα, απ' όλη την Ελλάδα, για περισσότερα από τριάντα χρόνια. Άλλα, όπως τα καριοφίλια, τα τσαρούχια και κάποια μοναδικά "φρούτα" και "βιβλία" αποτελούν δικές του δημιουργίες. Κάποια εξαιρετικής ομορφιάς και τέχνης ρούχα και φορέματα, όπως και κουστούμια και στολές, αποκτήθηκαν από διάφορα μέρη ή σώθηκαν από βέβαιο αφανισμό, ενώ άλλα μεταποιήθηκαν από τον ίδιο. Μας διαφωτίζουν για την ύπαρξη μιας άλλης όψης του καλλιτέχνη: αυτή ενός μοναδικού συλλέκτη-δημιουργού. Συμπληρωμένα με προσφορές φίλων και γνωστών του, όπως και δωρεές της VIII Μεραρχίας και του Σώματος Υλικού Πολέμου, ολοκληρώνουν το έργο, δίνοντας χαρακτήρα και προσωπικότητα στον εσωτερικό χώρο και τα εκθέματά του. Ο Παύλος Βρέλλης αποφοίτησε από την Παιδαγωγική Ακαδημία το 1947 και συνέχισε τις σπουδές του, αποφοιτώντας από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, το 1954 (με πρακτικό και θεωρητικό πτυχίο). Η δουλειά του είναι αυτή ενός γλύπτη με κλασική παιδεία, χρησιμοποιώντας μόνο πηλό, κατά το πρώτο στάδιο της κατασκευής της προτομής, την οποία δουλεύει. Όπως συνηθίζει να λέει ο ίδιος: "η Ανατομία είναι η ορθογραφία της δουλειάς μου". Ακολουθεί η κοπιώδης εργασία της χύτευσης ενός γύψινου εκμαγείου, σε δυο μέρη, βασισμένο στο πήλινο πρότυπο. Το μόνο που μένει είναι η χύτευση κεριού στο προαναφερθέν καλούπι. Πρώτιστο κριτήριο για την επιλογή των προσώπων και των γεγονότων που παρουσιάζονται, ήταν η επιρροή που άσκησε κάθε μορφή στην ψυχή του καλλιτέχνη και η πίστη του σ' αυτό που συνοψίζεται μέσω του αξιώματος: "η Ελληνική Ιστορία έχει γραφεί όχι μόνο από επώνυμους, αλλά και από ανώνυμους". Στον εσωτερικό χώρο του μουσείου, που έχει συνολικό όγκο 2.500 κυβικά μέτρα, η πρώτη ενότητα εκθεμάτων αφορά την προεπαναστατική περίοδο, η δεύτερη την Επανάσταση του 1821, η τρίτη τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ το μουσείο κλείνει με αναφορές και υπενθυμίσεις (Κυρά της Ρω, Γερμανικοί Φούρνοι, Αναφορά στην τραγωδία της Κύπρου, Ξεριζωμός των Ελλήνων από την Μικρά Ασία, Αναφορά στο Βυζάντιο και την Αρχαία Ελλάδα κ.ά). Σήμερα, ο Παύλος Βρέλλης ζει κι εργάζεται στα Ιωάννινα.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ: ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2010, ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

Η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ 
ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ
(ΠΟΣΓΚΑμεΑ)

Κατασκηνώσεις ΑμεΑ: Μια εμπειρία ζωής!

ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΕΙ ΤΟ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΚΑΙ ΖΗΤΑ:
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ, 
ΣΥΝΟΔΟΥΣ, 
ΙΑΤΡΟΥΣ, 
ΝΟΣΗΛΕΥΤΕΣ, 
ΦΥΛΑΚΕΣ, 
ΚΑΘΑΡΙΣΤΡΙΕΣ, 
ΝΑΥΑΓΩΣΟΣΤΕΣ, 
ΠΟΥ ΘΑ ΣΤΕΛΕΧΩΣΟΥΝ ΤΙΣ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ 2010.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
ΠΟΣΓΚΑμεΑ, EΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 236, ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ (1ος όροφος) 
ΤΗΛ. 210-5236501, 5230423, 
ΦΑΞ: 210-5203951
ΤΗΛ. ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ: 2310-842742, 
ΦΑΞ: 2310-862323
 
Οδηγίες καθώς και τα απαραίτητα έγγραφα του Κατασκηνωτικού Προγράμματος 2010 θα βρείτε ΕΔΩ

Ένα θωρηκτό, ένας εφοπλιστής, ένας ποιητής...

«Καημένε Μακρυγιάννη, Να ΄ξερες γιατί το τζάκισες το χέρι σου...
Το τζάκισες για να χορεύουν σέικ Τα κωλόπαιδα...» 
ΑΓΑΠΗΤΗ ΚΥΡΙΑ Μαριγώ Πατίτσα- Λαιμού, 
Ο ποιητής τα είπε όλα... Πάμε τώρα να πούμε κι εμείς τα δικά μας... Όσο μπορούμε... Όσο προφταίνουμε... Γιατί μετά τις μαζικές αντιδράσεις για τη μετατροπή του ιστορικού θωρηκτού «Αβέρωφ» σε σκυλάδικο και το πουρμπουάρ των 5.000 ευρώ που δώσατε στο Ελληνικό Ναυτικό (και που ορθώς σας το πέταξε στα πόδια με τις ψηλοτάκουνες Μanolo Βlahnik) μας συστήσατε να επισκεφτούμε όλοι ψυχίατρο. 

Το πρόβλημα είναι ότι μαζευτήκαμε πολλοί που επιβεβαιώνουμε τη λαϊκή παροιμία «σε κάθε σπίτι ένας τρελός, στο δικό μας όλοι». Αυτή τη στιγμή, με βάση τα λεγόμενά σας, γύρω στα 10.000.000 νοματαίοι χρήζουν ψυχιατρικής παρακολούθησης. 
.


Κι ο λόγος που έχω αγχωθεί, κυρία μου, είναι ότι εσείς μας παραπέμψατε ΟΛΟΥΣ σε ΕΝΑΝ ψυχίατρο. Κι όσο να πεις, ένα στρες το έπαθα: Στο γραφείο του ανθρώπου δεν θα έχει μεγάλη ουρά; Ποιος θα κλείνει τα ραντεβού; Πόση ώρα θα ξεροσταλιάζουμε στην αναμονή; Θα κάτσετε εσείς προσωπικά στον προθάλαμο να μας δίνετε προτεραιότητα; Θα εφαρμόσετε το σύστημα με τα χαρτάκια, όπως τα κοτόπουλα στα σούπερ μάρκετ;

Και τον άνθρωπο τον ρωτήσατε αν έχει κουράγιο να ψυχαναλύσει 10.000.000 Ελληνες; Ο κύριος Στεφανής είναι κορυφαίος επιστήμονας, διακεκριμένος ψυχίατρος, εξαίρετος καθηγητής Πανεπιστημίου αλλά, όσο να πεις, μια άλφα ηλικία την έχει. Τον ρωτήσατε τον χριστιανό πριν πάρετε αυτή την πρωτοβουλία; Ή θα μας δει να μπουκάρουμε οι ορδές και τα στίφη και θα του ανέβει το αίμα στο κεφάλι;

ΚΥΡΙΑ ΜΟΥ, εκτός από το να ξεφυλλίζετε περιοδικά με τις κουπ στο πυρόξανθο μαλλί σας, δεν θα έβλαπτε ίσως να ρίχνατε μια ματιά στη σύγχρονη ιστορία. Το Ζάππειο ονομάστηκε έτσι για κάποιο λόγο. Και ο «λόγος» αυτός είχε όνομα και επώνυμο: Ευάγγελος Ζάππας. Ελληνας επιχειρηματίας, φιλάνθρωπος και ΕΘΝΙΚΟΣ ΕΥΕΡΓΕΤΗΣ. Το Αρσάκειο; Απόστολος Αρσάκης, πολιτικός και ΕΘΝΙΚΟΣ ΕΥΕΡΓΕΤΗΣ. Το Μπενάκειο; Εμμανουήλ Μπενάκης, πολιτικός και ΕΘΝΙΚΟΣ ΕΥΕΡΓΕΤΗΣ. Το Συγγρού. Ανδρέας Συγγρός, τραπεζίτης και ΕΘΝΙΚΟΣ ΕΥΕΡΓΕΤΗΣ.

Κι επειδή είμαι σχεδόν βέβαιη ότι δεν το γνωρίζετε, να σας πληροφορήσω ότι τα άτομα αυτά δεν ήταν και οι καλύτεροι άνθρωποι που πέρασαν ποτέ από τον πλανήτη Γη. Είχαν πολλά ελαττώματα, αδυναμίες, έκαναν σφάλματα. (Ειδικά ο Συγγρός... βίος και πολιτεία). Όμως τους ένωνε ένας πάθος: η αγάπη τους για τον τόπο που τους γέννησε.

Και φυσικά ο Αβέρωφ. Τον οποίο προφανώς δεν έχετε ξανακούσει. Και που το όραμά του γι΄ αυτόν τον τόπο δεν ήταν να αφήσει ως παρακαταθήκη στις επερχόμενες γενεές ένα σκυλάδικο για νεαρές κυρίες που έχουν ξεχάσει το εσώρουχο στο σπίτι τους.

Μας είπατε στη συνέντευξή σας- με όλη την έπαρση των πλουσίων που ουδεμία σχέση έχουν με τους εθνικούς ευεργέτες και το ήθος τους- ότι «βοηθάτε τους φτωχούς». Πόσο πιο ευτελής μπορείτε να γίνετε, κυρία μου; Όποιος βοηθάει τους φτωχούς δεν βγαίνει με την ντουντούκα να το διαλαλήσει στην πλατεία του χωριού. Κρατάει χαμηλούς τόνους, έχει συνείδηση της εποχής του, έχει επίγνωση των καιρών του. Και δεν απαξιώνει με ένα αδιάφορο νεύμα έναν ολόκληρο λαό που το μόνο που ζήτησε είναι μια «συγγνώμη». Και αντ΄ αυτής εισέπραξε διευθύνσεις και τηλέφωνα πασίγνωστου ψυχιάτρου.

Αλλά ξέχασα... Ανήκετε στη γενιά των σημερινών πλουσίων... Αυτών που κάνουν ένα φιλανθρωπικό γκαλά, έτσι, για ξεκάρφωμα και κατά τα άλλα κλειδώνουν κι αμπαρώνουν τα δισ. τους σε τράπεζες του εξωτερικού. Κι ας πάει να κόψει τον λαιμό της η Ελλαδίτσα που τους γέννησε...

ΑΓΑΠΗΤΗ ΚΥΡΙΑ,
Ο ποιητής τα είπε όλα...

«Καημένε Μακρυγιάννη, Να ΄ξερες γιατί το τζάκισες το χέρι σου...
Το τζάκισες για να χορεύουν σέικ Τα κωλόπαιδα...».

Εσείς καλύτερα να σωπάσετε... Αφού δεν μπορείτε να καταλάβετε, καλύτερα να σωπάσετε.
Τελείως όμως!

Σκότωσαν με κλωτσιές 19χρονο για ένα ρολόι

Για ένα ρολόι χεριού, που μάλιστα αποδείχτηκε απομίμηση, τρεις νεαροί Αλβανοί ξυλοκόπησαν μέχρι θανάτου 19χρονο Γεωργιανό.

Οι τρεις δράστες εντόπισαν το θύμα σε Ιντερνετ καφέ στην περιοχή του Ιπποκράτειου Θεσσαλονίκης.
Όταν ο 19χρονος Γεωργιανός έφυγε από το καφέ, ο 17χρονος Αλβανός και οι δύο 19χρονοι φίλοι του τον ακολούθησαν στη συμβολή των οδών Αγίου Στυλιανού και Ψαρών άρχισαν να τον χτυπούν με μπουνιές και κλωτσιές και αφού τον έριξαν κάτω, του πήραν το ρολόι που φορούσε, δύο κινητά τηλέφωνα που είχε μαζί του και το πορτοφόλι του με μόλις 15 ευρώ.
Πριν τον εγκαταλείψουν αιμόφυρτο, του έδωσαν μία δυνατή κλωτσιά στο πρόσωπο, η οποία στάθηκε μοιραία για τη ζωή του. Περίοικοι ειδοποίησαν την αστυνομία, αλλά ήταν ήδη αργά. Στο νοσοκομείο όπου μεταφέρθηκε οι γιατροί περιορίστηκαν να διαπιστώσουν τον θάνατό του, ο οποίος προήλθε από τα δυνατά χτυπήματα των δραστών.
Σε έρευνα της αστυνομίας στα σπίτια των συλληφθέντων βρέθηκαν και κατασχέθηκαν πολλά κινητά τηλέφωνα, η προέλευση των οποίων ερευνάται, αλλά και το πορτοφόλι του θύματος.