Σελίδες

Πέμπτη 15 Απριλίου 2010

Τα μικρά καθημερινά ψέματα που λένε οι γονείς στα παιδιά: Πόσο αθώα μπορεί να είναι;

Τα «αθώα» ψέματα που λέμε οι γονείς στα παιδιά μας για να τα πείσουμε συχνά να κάνουν το σωστό είναι δυστυχώς ένας από τους πιο σίγουρος τρόπους για να κλονιστεί η εμπιστοσύνη τους προς εμάς και αυτό δεν είναι και η μόνη αρνητική συνέπεια που μπορούν να έχουν, καθώς παράλληλα μπορούμε να τους κλονίσουμε και την ασφάλεια και τη σταθερότητα που πηγάζει από τους γονείς.

Όταν ένα παιδί ανακαλύψει το ψέμα εμείς μπορεί να σκεφτούμε ότι δεν έγινε και τίποτα γιατί «παιδί είναι» ή «σιγά, ένα μικρό ψεματάκι ήταν». Για τα παιδιά δυστυχώς δεν είναι καθόλου έτσι. Ό,τι λένε η μαμά και ο μπαμπάς ή όποιος τα φροντίζει έχει για αυτά πολλή μεγαλύτερη σπουδαιότητα από αυτήν που μπορούμε να φανταστούμε.
Ένα παιδί μπορεί να αναρωτηθεί:
«Αν η μαμά και ο μπαμπάς λένε ψέματα γιατί να πιστεύω ό,τι κι αν μου λένε;»
«Αφού μου είπε ψέματα σε αυτό το ζήτημα, μήπως μου λέει ψέματα συνέχεια;»
«Και τι να πιστεύω από αυτά που μου λένε;»

Μάλλον έχουμε άθελά μας προκαλέσει ένα τεράστιο μπέρδεμα και έχουμε διαταράξει τη σχέση μας με το παιδί μας, η οποία όμως είναι αυτή που καθορίζει στο μεγαλύτερο βαθμό τον τρόπο με το οποίο το παιδί μεγαλώνει και τον τρόπο με τον οποίο το παιδί διαμορφώνει τις σχέσεις του με τους άλλους.

Με τα ‘αθώα’ φαινομενικά ψέματά μας τα πείθουμε ότι δεν έχουν λόγο να πιστεύουν αυτά που τους λέμε
αφού από τη μία τα παροτρύνουμε να μην λένε ψέματα και από την άλλη λέμε και εμείς!!!

Άρα.... τα ωθούμε και σε κάτι ακόμα. Στο ψέμα!..
«Αφού λένε ψέματα ο μπαμπάς και η μαμά, το ψέμα είναι κάτι που επιτρέπεται αν θέλουμε να πείσουμε κάποιον να κάνει κάτι ή να κερδίσουμε κάτι! Άρα θα πω κι εγώ ψέματα!» Θα σκεφτεί πολύ σωστά ένα παιδί!
Και μετά, βέβαια, οι γονείς μαλώνουμε τα παιδιά όταν λένε τα ίδια ψέματα ...
Δυστυχώς το να μην πέσουμε στην παγίδα των ψεμάτων δεν είναι κάτι τόσο απλό και χρειάζεται πολλή προσοχή από την πλευρά των γονιών.
Συχνά, στην προσπάθειά μας να πείσουμε τα παιδιά να κάνουν κάτι καλό για αυτά, να κάνουν το σωστό, απηυδισμένοι από τα πολλά «κάνε αυτό, κάνε εκείνο, μην κάνεις αυτό, μην κάνεις εκείνο» και από την πίεση της καθημερινότητας. καταφεύγουμε στην εύκολη λύση της τρομοκρατίας! 
Μπορεί, για παράδειγμα να πούμε:
«Αν δεν πλένεις τα δόντια σου θα φυτρώσει σπανάκι» 
«αν δεν αφήσεις τηνπιπίλα, θά ΄ρθει να σε πάρει ο Μπαμπούλας» «αν συνεχίσεις να ανοίγεις το ψυγείο θα εκραγεί»
Όλα αυτά είναι ευκολότερα από το να εξηγήσουμε τι πραγματικά θα συμβεί αν το παιδί μας κάνει ή δεν κάνει όλα αυτά που του λέμε. Επειδή όμως όλοι οι γονείς τρέχουμε καθημερινά να προλάβουμε τις υποχρεώσεις μας καταφεύγουμε στις εύκολες λύσεις, χωρίς να συνειδητοποιούμε τους κινδύνους που κρύβονται από πίσω.

Ο σκοπός όμως δεν αγιάζει τα μέσα....
Το παιδί σύντομα θα ανακαλύψει ότι σπανάκι στα δόντια δεν φυτρώνει άρα...
1) «Ποιος ο λόγος να πλένω τα δόντια μου αφού δεν έγινε τίποτα;»
2)«Η μαμά είπε ψέματα άρα θα λέω κι εγώ».
3) «Δεν ξαναπιστεύω τη μαμά σε τίποτα από όσα λέει. Μάλλον δεν ξέρει και πολλά!!!!!»
4) «Μπορεί ούτε κι ο μπαμπάς να ξέρει. Δεν θα ακούω ούτε αυτόν»
Ή «Χμ. Θα ακούω μόνο το μπαμπά».
Ή ακόμα χειρότερα....
5) «Θα αρχίσω να ρωτάω άλλους. Τη γιαγιά, τη θεία Στέλλα, τον κύριο Γιάννη, -και ακόμα χειρότερα- τον καλό κύριο που πουλάει το ψωμί...»..........

Άρα, το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι
να εξηγούμε τα πάντα στο παιδί σε απλά λόγια, ανάλογα με την ηλικία του.
Σε ένα μικρό παιδί που δεν θέλει με τίποτα να πλύνει τα δόντια του μπορούμε να εξηγήσουμε ότι «όλοι οι άνθρωποι πλένουν τα δόντια τους κάθε βράδυ, και η μαμά και ο μπαμπάς και ο παππούς και... και... και... και ο Βασιλάκης και η Αγγελικούλα..... γιατί έτσι τα βοηθάμε να είναι καθαρά γιατί εάν δεν τα πλύνουμε θα μαζευτεί πάνω τους βρομιά και μετά θα γίνουνε κίτρινα και αργότερα ίσως μαύρα και δεν θέλουμε να έχουμε μαύρα δοντάκια;;;
Καλύτερα δεν είναι τα άσπρα όμορφα δοντάκια σαν του....;;;
Καλό είναι επίσης να αποφύγουμε την ιστορία με τον ‘κακό’ οδοντίατρο
που θα έρθει με τη βελόνα και τον τροχό και θα κάνει όλα αυτά τα φριχτά πράγματα στο δόντι μας γιατί έτσι θα αναρωτιόμαστε μετά γιατί το παιδί φοβάται τους γιατρούς...

Και την ίδια τακτική είναι καλό να ακολουθούμε παντού.
Πάντα υπάρχει ένας απλός τρόπος για να εξηγήσουμε σε παιδιά κάθε ηλικίας τα πάντα.
Αυτά βέβαια που πρέπει να μάθουν και αυτά που κρίνουμε εμείς κατάλληλα.
Καλό είναι να μην τους λέμε τρομακτικές λεπτομέρειες για τα πράγματα και ούτε να τα μπλέκουμε στα συναισθηματικά μας προβλήματα αν είμαστε, για παράδειγμα, στενοχωρημένοι. Αυτό είναι κάτι τελείως διαφορετικό.

Όλο αυτό είναι σίγουρα δύσκολο και χρονοβόρο αλλά έχει τα καλύτερα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα.

Το να εξηγούμε στα παιδιά με απλά και όχι καταστροφικά λόγια
τα αποτελέσματα των πράξεών τους και να τα οδηγούμε στις σωστές επιλογές έχει τόσα οφέλη που δύσκολα μπορούμε να τα αντιληφθούμε, ξεκινώντας από το ότι τους μαθαίνουμε αυτοέλεγχο
και καθώς και ότι όλες οι πράξεις έχουν θετικές ή αρνητικές συνέπειες και ότι εμείς πάνω από όλα είμαστε υπεύθυνοι για αυτές!

Είναι φοβερό για ένα μικρό παιδί να συνειδητοποιεί ότι μπορεί να έχει τον έλεγχο των πράξεών του και να επηρεάζει τη ζωή του προς την κατεύθυνση που θέλει.
Είναι επίσης απίστευτα σημαντικό να έχει με τους γονείς του μία σχέση ειλικρίνειας και εμπιστοσύνης γιατί αυτό θα το ωφελεί για όλη του τη ζωή. 

Αρετή Κυπραίου, Ψυχολόγος M.Sc.,
Συντονίστρια Σχολών Γονέων

(άρθρο στην τοπική εφημερίδα "Περισκόπηση")

Εβδομάδα Βιβλίου από το 14ο Δημοτικό Σχολείο Χαλανδρίου

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 14ου Δημοτικού Σχολείου Χαλανδρίου, διοργανώνει για μια ακόμη χρονιά την Εβδομάδα Βιβλίου, η οποία θα διαρκέσει από τις 18 έως τις 23 Απριλίου, με σκοπό να φέρει τους μαθητές και γονείς πιο κοντά στη γνώση και το διάβασμα, πιο κοντά στα βιβλία.
Κατά τη διάρκεια όλης της Εβδομάδας Βιβλίου, θα υπάρχει στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, ανοικτή έκθεση βιβλίων με εκατοντάδες τίτλους – κυρίως παιδικούς- την οποία θα μπορούν να επισκέπτονται τα παιδιά και οι γονείς τους.
Την ημέρα έναρξης της έκθεσης, την Κυριακή το πρωί στις 11.00
θα παρουσιαστεί το παιδικό βιβλίο με τίτλο :
«Ο Μάκης Ροδάκης και το Άστρο Άσπρο Παγωτό»
της κυρίας Αφροδίτης Σπανουδάκη ( Παιδοψυχολόγου – Νηπιαγωγού – Συγγραφέα)
Μετά την παρουσίαση θα ακολουθήσει συζήτηση των παιδιών με τη συγγραφέα και την κυρία Φωτεινή Γκότση (Νηπιαγωγό – Ειδική Σύμβουλο για παιδιά) προσπαθώντας να ανακαλύψουν τα μυστικά του Σύμπαντος, να παίξουν πρωτότυπα παιχνίδια και να ζωγραφίσουν συντροφιά με μουσική.
Σας περιμένουμε όλους
στην παρέα του φανταστικού ταξιδιού μας !!!
* Η φετινή Εβδομάδα Βιβλίου διοργανώνεται με την συνεργασία και υποστήριξη του βιβλιοπωλείου «ΒΙΒΛΙΟΣΤΥΛ» που βρίσκεται στο Χαλάνδρι, οδός Ολύμπου 34.

Η μικρή Ιωάννα ζητάει την βοήθειά μας

ΜΕ ΛΕΝΕ ΙΩΑΝΝΑ ΞΕΝΙΤΙΔΟΥ ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ 15 ΜΗΝΩΝ.
ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ ΣΤΙΣ 7 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ ΤΟΥ 2009 ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΦΥΣΕΩΣ.

ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΠΕΡΠΑΤΗΣΩ ΚΑΙ ΝΑ ΠΙΑΣΩ ΚΑΤΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΟΥ. 

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΩ ΣΤΗΝ ΣΟΥΗΔΙΑ ΚΑΙ ΙΣΩΣ ΜΠΟΡΕΣΩ ΚΙ ΕΓΩ ΣΑΝ ΤΑ ΑΛΛΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΜΟΥ ΝΑ ΠΕΡΠΑΤΗΣΩ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΙΞΩ.
ΟΜΩΣ ΓΙ' ΑΥΤΟ ΧΡΕΙΆΖΟΝΤΑΙ ΠΟΛΛΑ ΧΡΗΜΑΤΑ .... ΒΛΕΠΕΤΕ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΟΡΓΑΝΩΤΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ . 

ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΝΑ ΜΑΖΕΨΟΥΜΕ ΧΡΗΜΑΤΑ.

1. ΕΧΟΥΜΕ ΑΝΟΙΞΕΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΚΑΙ

2. ΟΡΓΑΝΩΣΑΜΕ ΒΡΑΔΙΑ ΑΓΑΠΗΣ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 25 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2010 ΚΑΙ ΩΡΑ 21:00 ΣΤΟ "ARENA" LIVE MUSIC HALL ΣΤΟ 2ο ΧΙΛ. ΚΙΛΚΙΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΕ ΦΙΛΙΚΗ ΤΙΜΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΣ 10 EURO .
ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΜΑΣ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΛΟΙ ΓΝΩΣΤΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΝΑΛΙ EUROPE ONE ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ.
 
ΑΡ. ΛΟΓ. ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΠΕΙΡΙΑΩΣ
5273-046752-435

Ασπίδα για την υγεία το ελληνικό μέλι Το μέλι στη διατροφή των παιδιών

Το ελληνικό μέλι έχει υψηλή αντιβακτηριακή, αντιοξειδωτική και προβιοτική δράση, σύμφωνα με τα συμπεράσματα ειδικών επιστημόνων, που συμμετείχαν σε παγκόσμιο συνέδριο στην Κρήτη. 

 Το 70% του μελιού που παράγεται στη χώρα μας προέρχεται από πεύκο, ελάτη, καστανιά και βελανιδιά.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε στα Χανιά, με τη συμμετοχή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και αφορούσε αποκλειστικά το μέλι. Για πρώτη φορά παρουσιάστηκε συγκριτική έρευνα που αφορά στα χαρακτηριστικά και στην ποιότητα του δασόμελου (μέλι ελάτης, πεύκου, βαλανιδιάς, καστανιάς κλπ), η οποία ολοκληρώθηκε με συμμετοχή 17 διαφορετικών χωρών και 29 επιστημόνων.
Ένα μεγάλο μέρος του συνεδρίου αφιερώθηκε στη χρησιμότητα όλων των προιόντων μέλισσας: του μελιού, της γύρης, του βασιλικού πολτού, της πρόπολης και του κεριού. Κλινικές μελέτες που παρουσιάστηκαν δείχνουν όλο και περισσότερο ότι "τα προιόντα της μέλισσας είναι χρήσιμα για τη διατροφή και την υγεία του καταναλωτή". 

Αμέσως μετά το μητρικό γάλα που αποτελεί όπως είναι φυσικό αξεπέραστη τροφή για τα νήπια, έρχεται το μέλι. Μπορούμε να ισχυριστούμε όχι χωρίς αποδείξεις ότι το μέλι μπορεί να θεωρηθεί συμπληρωματικό του μητρικού ή του αγελαδινού γάλακτος σε πάμπολλα στοιχεία.
Βιβλιογραφικά δεδομένα, ιατρικές παρατηρήσεις και πειράματα καταδεικνύουν ότι για τον παιδικόν οργανισμό γενικά επιβάλλεται η αντικατάσταση της ζάχαρης με το μέλι. Γιατί; Γιατί αφενός το υπόλειμμα της ζάχαρης στην στοματική κοιλότητα διασπάται σε οξύ, κυρίως γαλακτικό που συχνά οδηγεί σε αργή αλλά σταθερή καταστροφή των δοντιών. Το αγνό μέλι, σε αντίθεση με τη ζάχαρη, έχει ενεργές αντιβιοτικές ιδιότητες και βοηθά στην απολύμανση της στοματικής κοιλότητας. Το μέλι με άλλα λόγια επιδρά ευεργετικά στα δόντια. Διάλυμά του 10-15% σε νερό χρησιμοποιόταν από την λαϊκή ιατρική για τη θεραπεία των παθήσεων της στοματικής κοιλότητας αλλά και... του χασμουρητού!
Ας ξαναγυρίσουμε όμως στα μικρά πριν με πιάσει λόξυγγας!
Μια κουταλιά μέλι στο φαγητό του νηπίου είναι ωφελιμότερη από 25γρ. ζάχαρη, γιατί ενώ η ζάχαρη περιέχει μόνον υδατάνθρακες υψηλής θερμιδικής αξίας, το μέλι είναι πολύτιμο τρόφιμο που περιέχει σπουδαίες χημικές και βιολογικές ουσίες. Έτσι λοιπόν έχει αποδειχθεί ότι το περιεχόμενο στο μέλι φολικό οξύ είναι πολύ σημαντικό για τον οργανισμό που βρίσκεται σε ανάπτυξη γιατί βελτιώνει την κανονική σύσταση του αίματος, αυξάνει τον αριθμόν των αιμοσφαιρίων και το ποσοστό της αιμοσφαιρίνης.
Ένα μικρό κουταλάκι μέλι στο μπιμπερόν διευκολύνει την οδοντοφυΐα και ενεργεί ως ελαφρό καθαρτικό για τα νήπια. Αποτελέσματα πειραμάτων απέδειξαν ότι το μέλι συνετέλεσε στην αύξηση του βάρους και στη γενική βελτίωση της υγείας τους. Στα νήπια αυτά δινόταν συνεχώς επί 6 βδομάδες από ένα κουταλάκι την ημέρα.
Υπάρχουν ακόμα αποτελέσματα συγκριτικών πειραμάτων σε βρέφη. Στο τέλος του πρώτου μήνα σε όσα νήπια έπαιρναν μέλι διαπιστώθηκε μέση αύξηση βάρους περί τα 150γρ. σε σχέση με αυτά που δεν έπαιρναν. Αλλά και πέραν από τα βρέφη, τα αποτελέσματα της χορήγησης μελιού σε παιδιά υπήρξαν εκπληκτικά. Ιδιαίτερα σε καχεκτικά παιδιά τα αποτελέσματα υπήρξαν ακόμα πιο έκδηλα, γιατί το μέλι διεγείρει την όρεξη και έχει ειδικές αναζωογονητικές ικανότητες. Με την καλήν του επίδραση στην αφομοίωση του ασβεστίου, το μέλι είναι εξαιρετικό για την ανάπτυξη των παιδιών. Επιπλέον, όπως αναφέρθηκε μόλις πριν, συντελεί στην αύξηση του ποσοστού της αιμοσφαιρίνης και στην αντιμετώπιση της αναιμίας. Σε θεραπευτήριο παιδιών της Σοβιετικής Ένωσης στα μισά παιδιά δινόταν μέλι και άλλα όχι. Μετά από 40 μέρες το ποσοστό της αιμοσφαιρίνης ανέβηκε μόνο 4% στα παιδιά που δεν έπαιρναν μέλι, ενώ σ' αυτά που έπαιρναν μέλι ανέβηκε 13%.
Πειράματα για την αντιμετώπιση της παιδικής αναιμίας έχουν γίνει σε πάμπολλα κράτη (ελβετικά σανατόρια και παιδικοί σταθμοί, αυστριακά ορφανοτροφεία, αμερικάνικα νοσοκομεία και μαιευτήρια κ.α.). Η επιτυχία των αποτελεσμάτων ήταν παντού η ίδια. Ιδιαίτερα τα σκουρόχρωμα μέλια που ως γνωστόν έχουν μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε ανόργανα και μεταλλικά στοιχεία από τα ανοιχτόχρωμα, έδωσαν ακόμα μεγαλύτερες μετρήσεις και ποσοστά βελτίωσης.
Υπάρχει ακόμα μια παιδική ασθένεια για την οποία θα πρέπει να κάνουμε μιαν ιδιαίτερη, έστω και σύντομη μνεία. Πρόκειται για την εφίδρωση, μιαν κατάσταση δηλαδή του παιδικού οργανισμού κατά την οποίαν παρατηρείται ένα είδος φλόγωσης του δέρματος και των βλεννογόνων. Κατά την ανάπτυξη του παιδιού η ασθένεια αυτή εμφανίζεται όλο και σπανιότερα και μπορεί να εκλείψει τελείως, αλλά λόγω των δυσμενών εξωτερικών συνθηκών (ανθυγιεινό περιβάλλον, όχι κανονική τροφή κλπ.) είναι δυνατόν η εφίδρωση να συνεχίζεται και σε παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας και μάλιστα σε βαρύτερη μορφή. Κατά την εκδήλωσή της παρατηρούνται αλλαγές στους βλεννογόνους και στο δέρμα, όπως φλύκταινες, κερατίτιδες, χρόνιο συνάχι, ωτίτιδες και αύξηση των λεμφικών αδένων. Έγιναν πολλές παρατηρήσεις και πειράματα με το μέλι για τη συγκεκριμένη περίπτωση και τα αποτελέσματα ήσαν άκρως ευνοϊκά και καλά. Θα αναφερθούμε σε 2-3 περιπτώσεις:

- Ένα κοριτσάκι εννιά χρονών υπέφερε από χρόνια αδιαθεσία και δυσκοιλιότητα. Το βάρος του δεν ήταν ανάλογο με την ηλικίαν του και το δέρμα του και οι ορατοί βλεννογόνοι ήταν χλωμά. Στο αναρρωτικό ίδρυμα που νοσηλευόταν άρχισαν να του δίνουν συμπληρωματικά από ένα κουταλάκι μέλι πρωί-βράδυ. Σε διάστημα 40 ημερών, "πήρε πάνω του" 2,5 κιλά, αυξήθηκε ο δείκτης των μυϊκών δυνάμεων των χεριών του, αυξήθηκε το περιεχόμενο της αιμοσφαιρίνης στο αίμα του, αποκαταστάθηκε η λειτουργία των εντέρων του και καλυτέρευσε η γενική του κατάσταση.
- Άλλο παιδάκι οκτώ χρονών υπέφερε για πολύν καιρό από αδιαθεσία. Τι έκαναν; Φυσικά του έδωσαν μέλι συμπληρωματικά. Μέσα σε μερικές μέρες αισθάνθηκε καλύτερα, τα συμπτώματα της αδιαθεσίας μειώθηκαν, η ποσότητα της αιμοσφαιρίνης αυξήθηκε κατά 13%, δυνάμωσε και αυξήθηκε το βάρος του.
- Άλλο παιδάκι εννιά χρονών υπέφερε επίσης από την ίδια αρρώστια, από ραχίτιδα και ακράτεια κοπράνων. Στην τροφή του προστέθηκε το μέλι. Μέσα σε 40 ημέρες απέκτησε 2,5 κιλά παραπάνω, η αιμοσφαιρίνη του αυξήθηκε κατά 12% και η ακράτεια των κοπράνων σταμάτησε. Εκδηλώσεις και συμπτώματα σαν αυτά δεν του ξαναπαρουσιάστηκαν.


 Όλα για το μέλι- Θανάσης Μπίκος (γεωπόνος)
πηγή...