ΕΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝ, ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΔΥΝΑΤΟΣ
ΚΑΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΣΑΙ «HAPPY END»
Για όσους δεν κωλώνουν λοιπόν..... (sorry δεν ζητάω εγώ.... )... για όσους χαμογελάνε και παλεύουν... δεν είναι μόνοι!!
Αν ζούσε σήμερα ο Ίων Δραγούμης και ξαναέγραφε την υπέροχη «Σαμοθράκη»του, δεν θα επέμενε για τη Νίκη ότι: «Ξέχασε όμως να κρύψει τα φτεράτης, λησμόνησε πως τα φορούσε φεύγοντας από το νησί της για πάντα σεξένους τόπους. Και από τα φτερά την εγνώρισαν» Ναι μεν πιο κάτω αναφερόμενος στην άλλη νίκη, σημειώνει εμφαντικάότι: «ασάλευτη δεν είναι, παρά είναι φτερωτή και δεν στέκει σ΄ έναντόπο παντοτινά» και «Η Νίκη πάντα φεύγει», νομίζω όμως ότι είτεπρόκειται για τη Νίκη της Σαμοθράκης είτε την άλλη, θα συμπλήρωνε μιαφράση που απουσιάζει: «Εκτός και αν δεν έκρυψε τις φτερούγες της για ναδείξει ότι θα της χρειαστούν για το μεγάλο ταξίδι της επιστροφής». Τρεις ιδέες για τη Νίκη 1. Η ήττα της Νίκης Όσοιέχουν επισκεφθεί το Μουσείο της Σαμοθράκης έχουν δει το γύψινο εκμαγείοτης Νίκης. Δεν ξέρω αν σε κάποιους θυμίζει τις χάνδρες και τακαθρεφτάκια με τα οποία κάποτε ξεγελούσαν τους ιθαγενείς, όμως νομίζωότι κανείς δεν θα διαφωνεί ότι με την παρουσία του δεν κάνει κάτι άλλοαπό το να καλλιεργεί την ψευδαίσθηση στους επισκέπτες, κυρίως δε στουςιστορικούς δικαιούχους της Νίκης. Τους νησιώτες κατοίκους τηςΣαμοθράκης. Μπορεί εκ πρώτης όψεως να μη γίνεται αντιληπτό, όμως η κόπια αυτόακριβώς το ρόλο επιτελεί. Την εκλογίκευση της απώλειας ενός μάλιστα απότα δυο τρία πλέον σημαντικά έργα τέχνης του πολιτισμού των Ελληνιστικώνχρόνων. Επιπλέον ένα από τα δύο τρία πιο σπουδαία εκθέματα του ίδιουτου Μουσείου του Λούβρου, που έχει διαθέσει για τη Θρακιώτισσα αυτή,μια ολόκληρη αίθουσα, που όμως δεν παύει να αποτελεί ένα χρυσό μεν,κλωβό δε, αφού βρίσκεται στα ξένα, για να θυμηθώ και έναν άλλοσυμπατριώτη, το Γεώργιο Βιζυηνό. Τα λέω αυτά διότι το εδώ αντίγραφο της Νίκης το οποίο εκτίθεται στοΜουσείο του νησιού ταυτόχρονα εκθέτει ολόκληρη την Ελληνική πολιτισμικήπαιδεία και Πολιτεία διαχέοντας στους πολίτες πολλαπλά αισθήματα κενούγια τη συνολική της στάση. Όχι τόσο για την αρπαγή, απαγωγή καιυπεξαίρεση -για ποιο άλλωστε πρώτα έργο τέχνης να μιλούσε- όσο τηναποδοχή του εν λόγω υποκατάστατου. Την ψευδονίκη. Όπως και τηνψευδοαφροδίτη της Μήλου, για την οποία θα μιλήσω μια άλλη φορά. Αλήθεια θα ήταν ποτέ δυνατόν να δεχθεί κανείς γύψινα εκμαγεία αντίτων μαρμάρων του Παρθενώνα; Και τι ανέδιδε αν όχι βλακεία η προ ολίγωνετών υπουργική εκείνη επιστολή για την επιστροφή λέγοντας: «Δεν είναιτα Μάρμαρα του Παρθενώνα ένα αυτόνομο μνημείο όπως λ.χ. η Αφροδίτη τηςΜήλου ή η Νίκη της Σαμοθράκης. Είναι διαμελισμένα στοιχεία του». Σε τιάλλο λοιπόν παρέπεμπε αυτό εάν όχι στην έμμεση πλην όμως σαφή παραίτησηαπό τα δύο αυτά «αυτόνομα μνημεία» του Λούβρου; Ο λόγος ανήκει στο Δήμο της Σαμοθράκης. Το πρώτο πεδίο που μπορεί νακινηθεί είναι το ζήτημα της θερινής κατοικίας της ομώνυμης Νίκης. Έχωγράψει για αυτά, όπως και για το ρόλο το οποίο θα μπορούσαν νααναλάβουν οι περισσότερο παραθεριστές, παρά μέλη του ετήσιου συνεδρίουτους, Δημοσιογράφοι. Ένα δεύτερο, είναι η εκ μέρους της Ελληνικήςπολιτείας, έγκριση προγράμματος συστηματικών ανασκαφών. Όχι μόνο για ναβρεθεί το κεφάλι της Νίκης, όπως έλεγα σε άλλο γραπτό αλλά πλείστα όσαάλλα αριστουργήματα που περιμένουν υπομονετικά να βγουν στην επιφάνειακαι που σήμερα είναι θαμμένα στο απέραντο αυτό πολιτισμικό κοιμητήριο. Το τρίτο μπορεί να ξενίσει ή να ξινίσει ή και να προκαλέσει αρνητικόσχολιασμό, όμως είναι η μόνη ενδεδειγμένη κίνηση η οποία μπορεί ναγίνει ως προς το πεδίο αυτό. Μιλώ για την υποβολή στο Υπουργείοπολιτισμού πρότασης για την απόσυρση του εκμαγείου, και ας το έβαζαν ανήθελαν στη Βουλή, μια και προτάθηκε να ζητηθεί από το Λούβρο ένα ακόμηαντίγραφο. Είναι κάτι που αν μη τι άλλο θα διευκολύνει την έναρξη, τοπρώτο βήμα του όλου σχεδίου παλιννόστησης της Νίκης. Ένα βήμα πουοφείλει να είναι μελετημένο από εκατό μεριές. Τόσο ως προς τηνπερίπτωση της θερινής κατοικίας όσο ακόμη και για τη μόνιμη κάποτεεπιστροφή. Για τη διαδικασία βέβαια της οποίας δεν χρειάζονταιψευδαισθήσεις. Αν κάποιοι έχουν τέτοιες είναι αυτοί που έλεγα στηναρχή. Αν χρειάζεται κάτι είναι οι αισθήσεις και κυρίως μυαλό για τοχειρισμό της υπόθεσης. Γιατί και εδώ πρόκειται για διανοητικάαναστενάρια ή και ντόμινο, σαν εκείνο που προκάλεσε η επιστολή για ταμάρμαρα του Παρθενώνα. Υπάρχει κάτι ακόμη, ως προκαταβολική απάντηση σε όσους σπεύσουν ναμιλήσουν για ουτοπία. Γιατί και αν ακόμη με όσα λέω άρχιζε κάποιαστιγμή να αναπτύσσεται ένα τουριστικό ρεύμα από τη Γαλλική Δημοκρατίαειδικά προς τη Σαμοθράκη, σαν ένα δείγμα αναγνώρισης του δίκαιου τηςαλλά και έκφραση μιας ελάχιστης ηθικής αποζημίωσης, εγώ δεν θα έπαυα ναμιλώ και να αγωνίζομαι για την επιστροφή. Αυτό έκανα το 1988, το ίδιοσυνέχισα και το 2004, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των οκτώ αιώνωναπό την εισβολή των Σταυροφόρων και τη Φραγκοκρατία -πιο σωστά- τηΛατινοκρατία, στην περιοχή αυτή της Ρωμανίας. Επιπλέον έχω να παρατηρήσω και το εξής. Αν σωστά διεκήρυττε ο Γάλλοςεκείνος πολιτικός που έλεγε ότι η πολιτική οφείλει να είναι χειρισμόςτων συμβόλων, τότε τι άλλο ήταν αν δεν ήταν σύμβολο η εν λόγω επέτειος.Και τι άλλο ήταν αν δεν ήταν πολιτική ο χειρισμός της ίδιας; Τι άλλοεπίσης ήταν η ανάδειξη του ζητήματος αυτού, με την κίνησή του σε μιατόσο ευγενική και πολιτισμική σφαίρα; Ποιος όμως από την ημεδαπήπολιτική, έστω τη Θρακική, θα ενδιαφέρονταν να το προβάλλει; |