Σελίδες

Κυριακή 10 Ιουλίου 2011

Ετήσιο Διεθνές Βραβείο Ελληνικού Πολιτισμού της Εδρας Σεφέρη του Χάρβαρντ

Άνοιγμα στο διεθνές κοινό και θέσπιση νέων βραβείων
Από την Έδρα Σεφέρη του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ

Ποίηση, πεζογραφία και δοκίμιο
ΘΕΣΜΟΣ. Σαν όνειρο που γίνεται πραγματικότητα την πιο ανέλπιστη στιγμή μοιάζει η πρωτοβουλία της έδρας Σεφέρη στο Χάρβαρντ να θεσπίσει λογοτεχνικά βραβεία και δύο έγκριτες εκδοτικές σειρές.  
Ο καθηγητής Νεοελληνικών Σπουδών Παναγιώτης Ροϊλός και ο καθηγητής Κλασσικών Σπουδών και Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού Δημήτρης Γιατρομανωλάκης ανακοίνωσαν χθες τη δημιουργία ετήσιου Διεθνούς Βραβείου Ελληνικού Πολιτισμού της Έδρας Σεφέρη του Χάρβαρντ το οποίο θα καλύπτει αρχικά τρία πεδία: Ποίηση, πεζογραφία και δοκίμιο.

Τα δύο πρώτα θα απονέμονται σε έργα γραμμένα στα ελληνικά, ενώ το τρίτο σε έργα γραμμένα στα ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά ή ισπανικά με θέμα που αφορά τον ελληνικό πολιτισμό. 
Τα βραβεία θα απονέμονται κατόπιν διαγωνισμού, αλλά και τιμής ένεκεν, ενώ θα συνοδεύονται από χρηματικό έπαθλο. Παράλληλα δημιουργείται μια βιβλιοθήκη κριτικών έργων στο πρότυπο της βιβλιοθήκης Loeb αρχαίων συγγραφέων, η Βιβλιοθήκη Πρώιμης Σύγχρονης και Σύγχρονης Ελληνικής Λογοτεχνίας (Harvard Early Modern and Modern Greek Library).

Η βιβλιοθήκη, η οποία έχει ήδη προγραμματίσει την έκδοση τριών τίτλων μεταξύ των οποίων τα ποιήματα που απαρτίζουν τον κανόνα του καβαφικού έργου σε μετάφραση του John Chioles, θα εκδίδει έργα των βραβευθέντων στον διαγωνισμό. Αναμένεται να εκδοθούν το έπος του Δ. Ακρίτα, έργα της Κρητικής Αναγέννησης, του Ελληνικού Διαφωτισμού, καθώς και σύγχρονων Ελλήνων ποιητών όπως π. χ. τρεις τόμοι με ποιήματα Ελύτη, Εγγονόπουλου και Λιοντάκη σε μετάφραση Ντέιβιντ Κόνολι. «Το 2010 αποφασίσαμε να αντιδράσουμε στην προϊούσα δυσφήμηση της Ελλάδας στο εξωτερικό, στοχεύοντας στην ανάδειξη των επιτευγμάτων του νεότερου ελληνικού πολιτισμού», τόνισε ο κ. Γιατρομανωλάκης. Η δεύτερη βιβλιοθήκη «Cultural Politics, Socioaesthetics, Beginnings» θα εκδίδει έργα συγκριτικής λογοτεχνίας, ανθρωπολογίας και κοινωνικής και πολιτιστικής ιστορίας.
Στην κριτική επιτροπή των βραβείων μετέχουν έγκριτες προσωπικότητες των γραμμάτων, όπως ο νομπελίστας ποιητής Σέιμους Χίνι, η πρώην πρόεδρος των Βραβείων Πούλιτζερ και μέλος της επιτροπής των Βραβείων Νομπέλ Χέλεν Βέντλερ, ο Γάλλος αρχαιοελληνιστής Μαρσέλ Ντετιέν, η καθηγήτρια μεσαιωνικής και νέας ελληνικής λογοτεχνίας Οξφόρδης Ελίζαμπεθ Τζέφρις, ο καθ. ελληνικού πολιτισμού του Πανεπιστημίου Χούμπολτ του Βερολίνου Βόλφγκανγκ Ρόσλερ.  

Η υποβολή υποψηφιοτήτων του 2011 θα γίνεται στον πρόεδρο της επιτροπής κ. Γατρομανωλάκη στο Department of Classics του Χάρβαρντ (204 Boylston Hall, Harvard Yard, Cambrige Massachusetts 02138) μέχρι τις 30/9, ενώ η απονομή θα γίνει τον Δεκέμβριο στο Μέγαρο Μουσικής. Το 2012 θα προστεθεί και βραβείο μουσικής/μουσικολογίας.

Οι τρεις επικρατέστεροι υποψήφιοι κάθε κατηγορίας θα ενημερώνονται τον Νοέμβριο για την πρόκρισή τους και θα παρουσιάζουν το έργο τους σε εκδήλωση στην Έδρα Σεφέρη.

Σπύρος Γιανναράς, Καθημερινή

Άλλοι σύνδεσμοι:
Οι ανθρωπιστικές σπουδές, όπλο κατά της παγκοσμιοποίησης, Ελευθεροτυπία
Το Χάρβαρντ στρέφει το βλέμμα στον νεοελληνικό πολιτισμό 

Associate Professor
B.A. University of Athens
M.St. University of Oxford
D.Phil. University of Oxford
Society of Fellows, Harvard University
Office: Gilman 104
Phone: 410-516-7557
E-mail:
yatroman@jhu.edu


Panagiotis Roilos

George Seferis Professor of Modern Greek Studies
and Professor of Comparative Literature


Director of the Modern Greek Studies Program
roilos(at)fas.harvard.edu

Σχολικό Λεύκωμα: ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΩΝ ΦΥΛΑΚΩΝ ΑΥΛΩΝΑ

Γυμνάσιο – Λύκειο Ε.Κ.Κ.Ν.Α.:
Ένα σχολείο ελεύθερων ανθρώπων μέσα στη Φυλακή

ΤΟ ΣΧΟΛΕΊΟ ΤΩΝ ΦΥΛΑΚΏΝ ΑΥΛΏΝΑ

γράφει ο Σωτήρης Αθηναίος

Υπάρχει ένα Σχολείο,
στο οποίο οι μαθητές χαίρονται το μάθημα·
Δε τους ρωτάνε οι γονείς, αν διάβασαν· Διαβάζουν, γιατί χαίρονται και νοιώθουν τη δύναμη της γνώσης.
Δε ζουν μαζί με τους γονείς τους, αλλά τους κουβαλάνε μαζί τους στον ύπνο και το ξύπνιο τους· Το αγαπημένο τατουάζ στο σώμα τους είναι η λέξη “μάνα”·
Δεν έχουν το δωμάτιο τους, τη “βολή” τους, δεν καταλαβαίνουν με τον ίδιο τρόπο τις ψυχολογικές διακυμάνσεις της εφηβείας·
Δεν είναι παιδιά,
δεν είναι έφηβοι,
δεν είναι άντρες, λες και κάποιος έχει σβήσει την αχνή μολυβιά, που σκιαγραφεί τα σημαντικότερα τμήματα της σύντομης ζωής τους και αυτοί με πείσμα πήραν τα μολύβια- χοντρά, ανεξίτηλα μολύβια- για να τα ξαναγράψουν  μέσα στον παράδεισο και την ασφάλεια που τους παρέχει το σχολείο των Φυλακών.
Σ’  αυτό το σχολείο οι μαθητές δεν κάνουν αδικαιολόγητες απουσίες, δεν πάνε φροντιστήριο, σχεδόν κανένας δεν παραλαμβάνει τον έλεγχο των βαθμών τους.

Υπάρχει ένα Σχολείο,
στο οποίο οι μαθητές δε μετράνε το αντριλίκι με το θράσος προς τους Δασκάλους, για αυτούς οι Δάσκαλοι τους είναι ο κόσμος που ονειρεύονται και όχι η κοινωνία που απεχθάνονται.

Υπάρχει ένα Σχολείο, ένα Δημόσιο Σχολείο
που βοηθά εκατοντάδες μαθητές να πάρουν απολυτήριο Γυμνασίου και Λυκείου, για να μπορέσουν κάποτε να ενταχθούν ουσιαστικά στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου Κράτους.
Υπάρχει ένα Σχολείο, ένα Δημόσιο Σχολείο,
στο οποίο δεκάδες μαθητές, δίχως φροντιστηριακή υποστήριξη, έχουν, ήδη, εισαχθεί στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας.
Υπάρχει ένα Σχολείο, ένα Δημόσιο Σχολείο,
στο οποίο οι μαθητές εκδίδουν σχολική εφημερίδα με μεστότητα άρθρων και αισθητική τελειότητα, που θα τη ζήλευαν ακόμα και επαγγελματικά έντυπα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι βραβεύτηκαν δύο φορές μέσα σε ελάχιστα χρόνια με το πρώτο βραβείο σχολικών εφημερίδων από το Δημοσιογραφικό οργανισμό Λαμπράκη.
Υπάρχει ένα Σχολείο, ένα Δημόσιο Σχολείο,
στο οποίο οι μαθητές συμμετέχουν στο διαγωνισμό της Μαθηματικής Εταιρείας και διακρίνονται!!!! (πόσα σχολεία, δημόσια ή ιδιωτικά, έχουν ανάλογη διάκριση;)
Υπάρχει ένα Σχολείο, ένα Δημόσιο Σχολείο,
στο οποίο οι μαθητές οργανώνουν και παρουσιάζουν, κάθε χρόνο, θεατρικές παραστάσεις, μουσικές εκδηλώσεις, προστατεύουν τη βιβλιοθήκη τους σαν το σημαντικότερο περιουσιακό τους στοιχείο
Υπάρχει ένα Σχολείο, ένα Δημόσιο Σχολείο,
το οποίο οι καθηγητές επέλεξαν προαιρετικά να υπηρετήσουν (ταξιδεύοντας με δικά τους έξοδα 90 χλμ κάθε μέρα)· Παρουσιάζονται το πρωί και φεύγουν το απόγευμα από την εργασία τους· Βρίσκονται χρόνια στην ίδια θέση και ποτέ δε ζήτησαν τη μετάθεση, που δικαιούνται. Μεταφέρουν το κέφι για δουλειά στους μαθητές τους, και αποτελούν το μοναδικό, ίσως, αξιόλογο πρότυπο που έτυχε να γνωρίσουν. Είναι πρόθυμοι να συμπαρασταθούν σε οποιοδήποτε καλλιτεχνική πρωτοβουλία των μαθητών τους, οργανώνουν και συμμετέχουν σε διεθνή συνέδρια για να ανταλλάξουν γνώσεις σχετικά με το επαγγελματικό τους αντικείμενο.

Αν υπήρχε ένα ανάλογο σχολείο στην Αμερική, Γερμανία, ή αλλού θα ήταν  παγκόσμιο πρότυπο προς μίμηση για όλους τους δοκησίσοφους, που αναζητούν τα μεγαλεία, πάντα, έξω από την αυλή τους. Θα είχαν αφιερώσει χιλιόμετρα σελίδων τα ανά τον πλανήτη έντυπα, θα ήταν αντικείμενο μελέτης και διπλωματικών διατριβών σε όλους τους απανταχού πανεπιστημιακούς ή ερευνητές.
Αυτό το σχολείο βρίσκεται στη χώρα  μας και λειτουργεί, παρ’  όλα τα γραφειοκρατικά προβλήματα, με χρήματα των Ελλήνων πολιτών. Σε μια εποχή με απαισιόδοξες έως μίζερες ειδήσεις, το  Γυμνάσιο (με Λυκειακές τάξεις) του Ειδικού Κέντρου Κράτησης Νέων  Αυλώνα (Ε.Κ.Κ.Ν.Α.) αποτελεί παράδειγμα δημιουργίας για όλους τους Λειτουργούς της Εκπαίδευσης (Δημόσιας και Ιδιωτικής).  Οι Λειτουργοί του (από τις ελάχιστες φορές, που η λέξη αποκτά πραγματικό νόημα) δουλεύουν αθόρυβα και αποτελεσματικά και δε χρησιμοποιούν τις επιτυχίες τους ως μέσο κενόδοξης προβολής. Θεωρούν το έργο τους ολοκληρωμένο μόνο όταν καταφέρουν να πείσουν όλους εμάς να δώσουμε, στην πραγματικότητα, μια δεύτερη ευκαιρία στους μαθητές τους.

Τους ευχόμαστε ολόψυχα καλή ξεκούραση και καλή επάνοδο το Σεπτέμβρη
Αποκλειστικά από