Σελίδες

Τρίτη 26 Οκτωβρίου 2010

Η Θεσσαλονίκη και ο Άγιος Δημήτριος

clip_image001
Ενεπίγραφο βάθρο αγάλματος,
που εικόνιζε τη Θεσσαλονίκη,
κόρη του Φιλίππου και γυναίκα του Κασσάνδρου,
η οποία έδωσε το όνομά της στην πόλη.
Επιγραφή: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΝ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΝ.
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
315 π.Χ.: Ιδρύεται η Θεσσαλονίκη. Ο Κάσσανδρος βασιλιάς της Μακεδονίας ιδρύει τη Θεσσαλονίκη στην περιοχή της αρχαίας ελληνικής κωμόπολης Θέρμη, με το όνομα της συζύγου του, ετεροθαλούς αδερφής του Μεγάλου Αλεξάνδρου. 

148 π.Χ.-313 μ.Χ.: ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ.

168 π.Χ.: Γίνεται πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής επαρχίας της Μακεδονίας (Provincia Macedonia). Μια «ελεύθερη πόλη» κατά τη διάρκεια της ρωμαϊκής εποχής, συνδέεται με την ανατολή και τη δύση μέσω της Εγνατίας οδού.

49 μ.Χ. και 52 μ.Χ.: την επισκέπτεται ο Απόστολος Παύλος και ιδρύει τη δεύτερη χριστιανική εκκλησία στην ευρωπαϊκή ήπειρο.

280-284 μ.Χ: Γέννηση Αγίου Δημήτριου

306 μ.Χ.: Μαρτυρεί ο πολιούχος της Άγιος Δημήτριος στο διωγμό του Διοκλητιανού. Σπάνια άλλος άγιος συνδέθηκε τόσο στενά με τον τόπο καταγωγής του όσο ο Άγιος-Δημήτρης με την Θεσσαλονίκη. Χαρακτηρίστηκε φιλόπολις και σωζώπολις αφού η «θαυματουργική» του παρέμβαση έσωσε την πόλη από τους κατά καιρούς επιδρομείς.

313-1430: ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ. Στο πλαίσιο της βυζαντινής αυτοκρατορίας η Θεσσαλονίκη αποκτά τον ρόλο του δεύτερου πόλου μετά την Κωνσταντινούπολη. Ο ρόλος της αυτός της κληροδοτεί έναν βυζαντινό χαρακτήρα, που διατηρείται ως σήμερα, αφού είναι η πόλη με τα περισσότερα βυζαντινά μνημεία από οποιαδήποτε άλλη. Οι καλλιτεχνικές, πνευματικές και θρησκευτικές της επιρροές επιδρούν καταλυτικά στους βαλκανικούς λαούς.

390 μ.Χ.: Γίνεται το ορμητήριο του Μεγάλου Θεοδοσίου κατά των Γότθων.
Τέλη του 5ου αι., ακολουθούν οι ονομαζόμενοι «σκοτεινοί αιώνες» με συνεχείς επιδρομές Οστρογότθων, Γότθων, Αβάρων, Ούννων και Σλάβων. Η καλή οχύρωση της Θεσσαλονίκης και τα «θαύματα» του προστάτη της αγίου, προστατεύουν την πόλη, όμως η ενδοχώρα λεηλατείται και ερημώνεται.

Το 620 η πόλη συγκλονίζεται από σεισμό και τα αποτελέσματά του, δραματικά για τους κατοίκους, μετατρέπουν και τη μορφή της πόλης από μια παλαιοχριστιανική πόλη με μεγάλα οικοδομήματα σε πρωτοβυζαντινή με συρρίκνωση του πολεοδομικού της ιστού.

863 μ.Χ.: κέντρο ιεραποστολικής δραστηριότητας (Κύριλλος και Μεθόδιος).

904 μ.Χ.: οι Σαρακηνοί σε μόνο τρεις ημέρες καταλαμβάνουν την πόλη, λεηλατούν, σφάζουν και εξανδραποδίζουν τον ενεργό οικονομικά πληθυσμό. Σε ημέρες δοκιμασίας, όπως η επιδρομές των Σαρακηνών, Σλάβων, Αβάρων, Αράβων κ.α., οι Θεσσαλονικείς ήθελαν, τον Άγιο Δημήτριο, να αγωνίζεται μαζί τους και να νικά. Όταν η πόλη έπεσε στα χέρια των Σαρακηνών το 904 μ.Χ., ο 'Αγιος Δημήτριος φέρεται να είπε με πόνο ψυχής στον 'Αγιο Αχίλλειο «Εάλω μοι η πόλις»!

11ος αι., η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει τις βουλγαρικές επιδρομές

1115 μ.Χ.: Πέφτει στα χέρια των Ενετών.

Το 1185 κυριεύεται και λεηλατείται από τους Νορμανδούς της Κάτω Ιταλίας.

1204 μ.Χ.: Μπαίνουν οι Σταυροφόροι.

1223 μ.Χ.: Η πόλη γίνεται και πάλι ελληνική.

1423 μ.Χ.: Και πάλι οι Ενετοί.

1430-1912: ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

1430 μ.Χ.: καταλαμβάνεται από τους Τούρκους του Μουράτ Β’. Χιλιάδες Θεσσαλονικείς σφαγιάζονται ή οδηγούνται στα σκλαβοπάζαρα. Παρά την ένταση όμως του τούρκικου ζυγού η Θεσσαλονίκη καταφέρνει να διατηρήσει την ηθική και εθνική της δύναμη, που η πόλη είχε κληρονομήσει από τον ιστορικό της πολιτισμό.

1492: Μετά τους διωγμούς του Φερδινάνδου και της Ισαβέλλας στην Ισπανία χιλιάδες Εβραίοι καταφεύγουν στη Θεσσαλονίκη.

30 Σεπτεμβρίου 1912: Συμμαχία των Βαλκανικών κρατών, (Σερβία, Μαυροβούνιο, Ελλάδα, και Βουλγαρία), και τελεσίγραφο τους στην Τουρκία (Διακοίνωση των Τεσσάρων Χριστιανικών Κρατών)

Στις 4 Οκτωβρίου 1912: η Οθωμανική Αυτοκρατορία κήρυξε τον πόλεμο κατά της Βουλγαρίας και της Σερβίας.

5 Οκτωβρίου 1912: η ελληνική κυβέρνηση κήρυξε εκείνη τον πόλεμο ως μέλος του Βαλκανικού Συνασπισμού.

9 Οκτωβρίου 1912: Κήρυξη Α’ Βαλκανικού πολέμου.
clip_image002
26 Οκτωβρίου 1912: Την Θεσσαλονίκη απελευθερώνει ο ελληνικός Στρατός. Το βράδυ λοιπόν της 26 Οκτωβρίου,, ημέρα της γιορτής του πολιούχου και προστάτη της πόλης Άγιου Δημητρίου απελευθερώθηκε η Θεσσαλονίκη από τον ελληνικό στρατό: μόλις είκοσι ημέρες μετά την κήρυξη του Α΄ Βαλκανικού Πολέμου και λίγες ώρες προτού ο βουλγαρικός στρατός φτάσει με τη σειρά του στην - ήδη ελληνική – Θεσσαλονίκη... Ο Αγ. Δημήτριος έχει συνδέσει το όνομά του με την πόλη αυτή και τιμάται ως πολιούχος, καθ' όσον υπάρχουν μαρτυρίες από θαύματα του Αγίου, που κατά την περίοδο πολιορκίας της πόλης από αλλόφυλους .Πολύς κόσμος έβλεπε τον Άγιο Δημήτριο στα τείχη της πόλης… Για την τελευταία και πιο μακρόχρονη (482 έτη) άλωση της το 1430 μ.Χ. από τους Τούρκους, ο Μυροβλύτης Άγιος «αποζημίωσε» την πόλη του αξιώνοντας να απελευθερωθεί από τον ελληνικό στρατό ανήμερα της εορτής του, την 26η Οκτωβρίου 1912.


www.hamomilaki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: