(www.saferinternet.gr)
Ταυτότητα χρηστών Η/Υ στην Ελλάδα
• 39% του συνολικού πληθυσμού χρησιμοποιεί Η/Υ
• 3 στα 10 νοικοκυριά είναι συνδεδεμένα στο διαδίκτυο
• Ηλικία: 16-24 ετών υψηλότερα ποσοστά χρήσης (μέχρι 84%)
• Φύλο: συχνότερη χρήση από άνδρες
• Επαγγελματική κατάσταση: μαθητές και φοιτητές την μεγαλύτερη πρόσβαση
χώρος εργασίας (37%)
internet café (16%)
σπίτια φίλων ή συγγενών (11%)
Ένας στους τρεις νέους 16-24 ετών συνδέεται στο διαδίκτυο από internet café (32%)
Τι κάνουν συχνά οι γονείς
• Απειλούν το παιδί ότι θα του πάρουν τον Η/Υ
• Βγάζουν τον Η/Υ από το σπίτι απροειδοποίητα
• Του προκαλούν βλάβη, για να μην λειτουργεί
• Διαπληκτίζονται με το παιδί τους
Τι είναι καλό να κάνουν οι γονείς;
• Σφαιρική αντιμετώπιση:
• Προβληματισμός για τη σημασία της συμπεριφοράς του παιδιού τους:
• Η πολύωρη χρήση Η/Υ μπορεί να υποδηλώνει συναισθηματικές δυσκολίες: τάση για απόσυρση, αποφυγή διαπροσωπικής επαφής, αποφυγή συγκρούσεων, αναζήτηση νοήματος μέσα από την επαφή με την τεχνητή πραγματικότητα, δυσκολία στην ανάληψη ευθυνών και στη λήψη πρωτοβουλίας, άγχος, υποβόσκουσα κατάθλιψη
• Εξεύρεση χρόνου για τα παιδιά και ελκυστικές εναλλακτικές δραστηριότητες
• Ενημέρωση των ίδιων για το διαδίκτυο, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και σωστή επίβλεψη με ενημέρωση των παιδιών για φαινόμενα παρενόχλησης
• Συζήτηση με τα παιδιά τους για το περιεχόμενο των παιχνιδιών
• Σταθερά όρια στη χρήση του Η/Υ
• Ενθάρρυνση δημιουργικού παιχνιδιού με τους συνομηλίκους
• Προσπάθεια χτισίματος υγιούς σχέσης και επικοινωνίας με τα παιδιά τους ακόμα και αν χρειαστεί να μοιραστούν το ενδιαφέρον τους για το διαδίκτυο
• Να έχουν κατά νου τυχόν συναισθητική δυσκολία και να αναζητήσουν τη βοήθεια ειδικού
Λόγοι χρήσης του διαδικτύου
• αναζήτηση πληροφοριών (82%)
• ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (69%)
• ψυχαγωγία (51%)
(πηγή: Παρατηρητήριο για την ΚτΠ)
Χρήση με βάση το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού
• Μέχρι 3 ετών:
• Μερικό ενδιαφέρον. Τα παιδιά υιοθετούν τη συμπεριφορά των γονιών απέναντι στον Η/Υ.
• Από 4-6 ετών: αρχίζουν να κατανοούν τον κόσμο των παιχνιδιών και της μάθησης. Δείχνουν ενδιαφέρον για προγράμματα μάθησης και παιχνιδιού, καθώς και για κείμενα με αργές αλλαγές εικόνας.
• Από 7-11 ετών: μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τους εικονικούς κόσμους. Αναζητούν πληροφορίες για τα ενδιαφέροντά τους
• Από 12 ετών: πολλοί έφηβοι διαθέτουν πολύ χρόνο σε εικονικούς κόσμους. Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο όλο και καλύτερα, δημιουργούν εικονικές επαφές, κατεβάζουν μουσικά κομμάτια, ταινίες...
• αναζήτηση πληροφοριών (82%)
• ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (69%)
• ψυχαγωγία (51%)
(πηγή: Παρατηρητήριο για την ΚτΠ)
Χρήση με βάση το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού
• Μέχρι 3 ετών:
• Μερικό ενδιαφέρον. Τα παιδιά υιοθετούν τη συμπεριφορά των γονιών απέναντι στον Η/Υ.
• Από 4-6 ετών: αρχίζουν να κατανοούν τον κόσμο των παιχνιδιών και της μάθησης. Δείχνουν ενδιαφέρον για προγράμματα μάθησης και παιχνιδιού, καθώς και για κείμενα με αργές αλλαγές εικόνας.
• Από 7-11 ετών: μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τους εικονικούς κόσμους. Αναζητούν πληροφορίες για τα ενδιαφέροντά τους
• Από 12 ετών: πολλοί έφηβοι διαθέτουν πολύ χρόνο σε εικονικούς κόσμους. Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο όλο και καλύτερα, δημιουργούν εικονικές επαφές, κατεβάζουν μουσικά κομμάτια, ταινίες...
Η ενασχόληση με το διαδίκτυο προσφέρει δυνατότητες μάθησης, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας, αλλά... η κατάχρηση μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα:
• Μείωση της σχολικής επίδοσης, απουσίες
• Παραμέληση της υγείας και της φυσικής κατάστασης
• Περιορισμός ή διακοπή αγαπημένων χόμπυ
• Δυσκολία στη σχέση με την οικογένεια και με φίλους
• Πονοκέφαλοι, κούραση ματιών
(πηγή: μονάδα εφηβικής υγείας, β’ παιδιατρική κλινική πανεπιστημίου Αθηνών, Νοσοκομείο Παίδων «Π.&Α. Κυριακού»)
• Παραμέληση της υγείας και της φυσικής κατάστασης
• Περιορισμός ή διακοπή αγαπημένων χόμπυ
• Δυσκολία στη σχέση με την οικογένεια και με φίλους
• Πονοκέφαλοι, κούραση ματιών
(πηγή: μονάδα εφηβικής υγείας, β’ παιδιατρική κλινική πανεπιστημίου Αθηνών, Νοσοκομείο Παίδων «Π.&Α. Κυριακού»)
Τι κάνουν συχνά οι γονείς
• Απειλούν το παιδί ότι θα του πάρουν τον Η/Υ
• Βγάζουν τον Η/Υ από το σπίτι απροειδοποίητα
• Του προκαλούν βλάβη, για να μην λειτουργεί
• Διαπληκτίζονται με το παιδί τους
Τι είναι καλό να κάνουν οι γονείς;
• Σφαιρική αντιμετώπιση:
• Προβληματισμός για τη σημασία της συμπεριφοράς του παιδιού τους:
• Η πολύωρη χρήση Η/Υ μπορεί να υποδηλώνει συναισθηματικές δυσκολίες: τάση για απόσυρση, αποφυγή διαπροσωπικής επαφής, αποφυγή συγκρούσεων, αναζήτηση νοήματος μέσα από την επαφή με την τεχνητή πραγματικότητα, δυσκολία στην ανάληψη ευθυνών και στη λήψη πρωτοβουλίας, άγχος, υποβόσκουσα κατάθλιψη
• Εξεύρεση χρόνου για τα παιδιά και ελκυστικές εναλλακτικές δραστηριότητες
• Ενημέρωση των ίδιων για το διαδίκτυο, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και σωστή επίβλεψη με ενημέρωση των παιδιών για φαινόμενα παρενόχλησης
• Συζήτηση με τα παιδιά τους για το περιεχόμενο των παιχνιδιών
• Σταθερά όρια στη χρήση του Η/Υ
• Ενθάρρυνση δημιουργικού παιχνιδιού με τους συνομηλίκους
• Προσπάθεια χτισίματος υγιούς σχέσης και επικοινωνίας με τα παιδιά τους ακόμα και αν χρειαστεί να μοιραστούν το ενδιαφέρον τους για το διαδίκτυο
• Να έχουν κατά νου τυχόν συναισθητική δυσκολία και να αναζητήσουν τη βοήθεια ειδικού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου